Czego niemowlę nie może jeść?

Etap rozszerzania diety, to niezwykłe doświadczenie dla malucha. Dzięki niemu poznaje nowe smaki, zapachy, bada konsystencję pokarmów. A my rodzice, mamy za zadanie zapewnić mu w tym czasie zdrowe, smaczne, a przede wszystkim bezpieczne posiłki. 


Co można, a czego nie?

Najnowszy schemat rozszerzania diety jest bardzo elastyczny. Nie ma w nim konkretnych zaleceń, w którym miesiącu należy podać dany produkt, o jakiej konsystencji itd. Rodzic sam decyduje o tym, co zaproponuje niemowlakowi, czy będą to papki, czy od początku będzie podawał kawałki metodą BLW. Należy jednak pamiętać, że są produkty, których niemowlę nie może jeść. Mogą one zagrażać jego życiu lub zdrowiu. Są też potrawy, których niemowlę nie powinno jeść, które są niezdrowe, ciężkostrawne dla takiego malucha, i których również powinniśmy unikać w jego jadłospisie.


Czego stanowczo niemowlę nie może jeść:

  1. surowe mięso
  2. surowe jaja i potrawy z ich zawartością np. domowy majonez, kremy do ciast, domowe lody
  3. surowe ryby
  4. cukier
  5. sól
  6. miód
  7. mak
  8. grzyby leśne
  9. mleko krowie jako substytut mleka matki/mleka modyfikowanego
  10. mleko kozie i owcze
  11. “mleko” ryżowe
  12. miękkie sery dojrzewające typu: brie, camembert
  13. produkty z mleka niepasteryzowanego

Czego niemowlę nie powinno jeść:

  • parówki
  • wędliny sklepowe
  • soki z koncentratu, zagęszczonych soków
  • herbatki rozpuszczalne dla niemowląt, w tym herbata z kopru włoskiego
  • jogurty/serki dla dzieci
  • mleko UHT
  • kaszki dla niemowląt słodzone
  • vegeta, kostki rosołowe, czy inne sztuczne wzmacniacze smaku
  • potrawy smażone w głębokim tłuszczu- frytki, kotlety, pączki, fast foody itd.
  • napojów gazowanych, wody gazowanej
  • wody smakowej
  • wysoko przetworzonej i konserwowej żywności typu: pasztety, konserwy rybne, gorące kubki, zupki chińskie itd.

Pamiętaj, wybierając w sklepie produkty dla Twojego malucha, zawsze sprawdzaj ich skład!

Nie powinny one przede wszystkim zawierać soli i cukru, substancji słodzących (w tym zagęszczonych soków, syropu glukozowo-fruktozowego, aspartamu), konserwantów, sztucznych barwników.

Im krótsza lista składników, tym lepiej.


Źródło:

  • Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne/Pediatria. 2014
  • Poradnik Żywienia Niemowląt, Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin, Medycyna Praktyczna 2014
  • NHS, Foods to avoid giving babies and young children, https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/foods-to-avoid-giving-babies-and-young-children/
  • Żywienie niemowląt i małych dzieci, Instytut Matki i Dziecka, 2014
  • Rozszerzanie diety niemowląt, E. Ehmke vel Emczyńska-Seliga https://ncez.pl/dzieci-i-mlodziez/dzieci-0-3/rozszerzanie-diety-niemowlat

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *