dieta matki karmiącej

Dieta matki karmiącej – fakty i mity

Wokół diety matki karmiącej na przestrzeni lat narosło wiele mitów. Dziś wiemy, że stosowane kiedyś profilaktycznie diety eliminacyjne, czy specjalne diety dla kobiet karmiących piersią, nie przynoszą niczego dobrego, a wręcz szkodzą zarówno matce, jak i dziecku.

Według najnowszej wiedzy nie istnieje coś takiego jak „dieta matki karmiącej”. Jednak z własnego doświadczenia wiem, że lekarze i położne starej daty dalej zalecają swoim pacjentkom restrykcyjne diety, by zapobiegać możliwym alergiom u dziecka. Sama usłyszałam od swojej położnej, że truskawek jeść nie wolno, ogórka i pomidora tylko bez z skórki, a ze słodyczy to tylko szarlotkę. Przytaknęłam, o nic nie pytałam i więcej u tej pani się nie pojawiłam.


MITY

Podczas karmienia piersią nie wolno jeść:

1. Czosnku, cebuli, pora i innych warzyw o bardzo wyrazistym smaku – zmieniają one smak mleka matki, ale nie na tyle, żeby dziecko z niego zrezygnowało. Poza tym, jeśli jadłaś te warzywa w ciąży, maluch już wtedy poznał ich smak łykając wody płodowe.

2. Warzyw strączkowych, kapusty, brokuła, kalafiora – mają działanie wzdymające, ale TYLKO DLA MAMY, która je zjadła. Rośliny te nie powodują wzdęć, czy kolek u dziecka karmionego piersią.

3. Truskawek, malin, jagód – często mają działanie alergizujące, ale jeśli nie masz na nie alergii, to śmiało po nie sięgaj, najlepiej w sezonie, kiedy są świeże i najmniej naszpikowane chemią.

4. Cytrusów – jak wyżej, jeśli nie jesteś uczulona, możesz jeść wszystkie cytrusy, dziecku nic się nie stanie.

5. Kakaa, czekolady – także są silnymi alergenami, ale mama karmiąca, która nie ma na nie alergii może zajadać się czekoladkami (oczywiście z umiarem).

6. Miodu – nie można go podawać bezpośrednio niemowlakowi, natomiast mama karmiąca może go spożywać.


FAKTY

1. Mama karmiąca piersią powinna odżywiać się zdrowo i mieć zróżnicowaną dietę opartą o produkty świeże, sezonowe, nieprzetworzone, najlepiej przygotowane w domu.

2. Powinna spożywać ok 500 kcal (szczupłe kobiety ok. 650 kcal) więcej po postacią dodatkowego posiłku, aby organizm miał skąd pobierać energię potrzebną do produkcji mleka.

3. Dieta lekkostrawna – często zalecana przez lekarzy po wypisie ze szpitala. Taką diety powinno się stosować TYLKO w okresie połogu i gojenia się rany po cesarskim cięciu.

4. Picie wody – około 2 -3 litrów dziennie, tyle płynów powinna przyjmować mama karmiąca. Oczywiście nie jest to ściśle ustalona ilość, jest to też zależne od tego jakie masz pragnienie.

5. Unikanie kofeiny – kawa, herbata, czy coca-cola w dużych ilościach mogą powodować pobudzenie, niepokój, kolkę lub bezsenność. Dozwoloną ilością jest 300 mg kofeiny na dobę.


Najważniejsze to zdrowa dieta

Matka karmiąca piersią może jeść WSZYSTKO na co ma ochotę. Oczywiście najlepiej, aby była to dobrze zbilansowana dieta. Nieprawdą jest, że zjedzone przez mamę produkty np. kapusta, spowodują problemy trawienne u dziecka.


Obserwuj dziecko

Natomiast zawsze należy obserwować dziecko, ponieważ może ono różnie zareagować na jadłospis matki. Jeśli obserwujesz u dziecka niepokój, kolki, czy inne problemy z brzuszkiem po konkretnym pokarmie – możesz przez kilka dni unikać go w swojej diecie i sprawdzić, czy faktycznie to było źródłem problemu. Jeśli objawy powtarzają się, należy skonsultować się z lekarzem. Nie wolno stosować diety eliminacyjnej na wszelki wypadek i bez rozmowy z pediatrą lub alergologiem.

 

Źródła:

  • Odżywianie matki karmiącej, M. Nehring-Gugulska, 2012 http://www.kobiety.med.pl/cnol/images/cnol/Publikacje/odzywianie.pdf
  • Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji, Standardy Medyczne/Pediatria, 2013, T. 10, 265-279
  • Poradnik Żywienia Niemowląt, Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin, Medycyna Praktyczna 2014.
rozszerzanie diety krok po kroku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *