Oznaki gotowości dziecka do rozszerzania diety

Kiedy zacząć rozszerzać dietę dziecka?

Zgodnie z aktualnymi zaleceniami powinno się to zrobić po 6 miesiącu, ale samo ukończenie połowy roku przez dziecko nie oznacza, że natychmiast musisz dać mu pierwszą zmiksowaną marchewkę, czy ziemniaczka. Nie przejmuj się także tym, że na niektórych słoiczkach dla dzieci jest napisane “od 4 miesiąca”. Według najbardziej aktualnych zaleceń, niezależnie czy karmisz piersią, czy mlekiem modyfikowanym, rozszerzanie diety powinno zacząć się po 6 miesiącu życia oraz kiedy dziecko nabędzie kilka niezbędnych umiejętności. Czyli wtedy, kiedy zaobserwujemy oznaki gotowości do rozszerzania diety.

 

Oznaki gotowości dziecka do rozszerzania diety:

1. samodzielnie siedzi trzymając stabilnie głowę 

Każde dziecko jest inne i rozwija się w swoim indywidualnym rytmie. Niektóre dzieci pierwsze próby siadania podejmują już w 5 miesiącu życia, inne dopiero w 7, czy 8. Jednak większość maluchów opanowuje tę sztukę około 6 miesiąca. Na początku siedzenie trwa tylko krótką chwilę i jest dla dziecka bardzo męczące. Warto jest poczekać, aż dziecko będzie w stanie posiedzieć przez kilka minut, tak aby dało radę wytrzymać na siedząco podczas posiłku.

UWAGA: Nie powinno się karmić dziecka w pozycji półleżącej, na leżaczku, bujaczku, gdyż jest to po pierwsze niebezpieczne (zastanów się czy Ty jadasz w takiej pozycji?). Po drugie jeśli dziecko samodzielnie nie siedzi oznacza to, że nie jest jeszcze gotowe na rozszerzanie diety;

 

2. dziecko nie wypycha językiem łyżeczki, czy pokarmów stałych

Jeżeli dziecko ma odruch zwrotny, to dla nas sygnał, że nie jest ono jeszcze gotowe na przeżuwanie oraz połykanie pokarmów stałych. Odruch ten ma za zadanie chronić dziecko przed połknięciem niebezpiecznych przedmiotów, zazwyczaj zanika między 4 a 6 miesiącem życia;

 

3. dziecko chwyta jedzenie i celnie trafia nim do buzi 

Niezwykle ważna jest koordynacja ruchowa pozwalająca chwycić przedmiot i trafić nim prosto do buzi. Już samo dotykanie jedzenia stanowi dla dziecka niezwykłe doznanie, może zbadać konsystencję, sprawdzić co można z daną rzeczą zrobić – wycisnąć przez palce, rozmazać na blacie, wyrzucić z talerza – to dla takiego maluszka świetna zabawa sprzyjająca rozwojowi;

 

4. potrafi żuć pokarm 

Dziecko uczy się tej umiejętności wraz z kolejnymi etapami rozszerzania diety. Aby mogło się tego nauczyć należy od samego początku podawać mu pokarmy o różnych konsystencjach. Ciężko nauczyć się przeżuwać dostając ciągle posiłki zmiksowane na papkę;

 

5. interesuje się jedzeniem 

Ten punkt można potraktować trochę z przymrużeniem oka, ponieważ już 4 miesięczne dziecko będzie z ciekawością zaglądać Wam do talerza, gugać i wyciągać rączki. To wcale nie oznacza, że chce brać udział w posiłkach. Po prostu malec jest ciekawy świata. Tak samo przecież przygląda się Wam jak sznurujecie buty, a przecież sam jeszcze tego nie potrafiłby zrobić.

 

Jeśli chcesz zacząć zapoznawać dziecko z nowymi smakami musisz pamiętać, że powinno ono nabyć wszystkie wyżej wymienione umiejętności (musisz zaobserwować oznaki gotowości do rozszerzania diety). A do czasu ich osiągnięcia wszelkie potrzeby żywieniowe maluszka nadal zaspokaja mleko podawane dotychczas.

 

 

Źródło:

  • Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci” Standardy Medyczne/Pediatria. 2014.
  • Poradnik Żywienia Niemowląt, Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin, Medycyna Praktyczna 2014.
  • Karmienie Piersią. Stanowisko PTGHiŻD Standardy medyczne Pediatria 1/2016
  • Rozszerzanie diety niemowląt, E. Ehmke vel Emczyńska-Seliga https://ncez.pl/dzieci-i-mlodziez/dzieci-0-3/rozszerzanie-diety-niemowlat

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *