ROZSZERZANIE DIETY

Rozszerzanie diety 2018/2019

Rozszerzanie diety to wielka przygoda, zarówno dla Ciebie, jak i Twojego dziecka. Jej początek często bywa stresujący. Zastanawiasz się co i jak podać maluchowi na początek? Masz mętlik w głowie czytając artykuły, których treści często są ze sobą sprzeczne? Wychodząc na przeciw Twoim potrzebom, poniżej zebrałam w jednym miejscu najnowsze zalecenia jak rozszerzać dietę dziecka. Nie musisz już nigdzie szukać co, jak i kiedy można podać dziecku na początek. Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz na tej stronie wraz ze schematem do pobrania i wydruku.


Najważniejsze zasady rozszerzania diety:

  • dietę rozszerzaj wtedy, kiedy zaobserwujesz u dziecka oznaki gotowości do rozszerzania diety

W skrócie: dziecko powinno samo stabilnie siedzieć, nie wypychać pokarmu/łyżeczki językiem, chwytać jedzenie do rączki i trafiać nim do ust. Powinno próbować przeżuwać pokarm i ogólnie być zainteresowane jedzeniem.

  • nie rezygnuj z mleka, na rzecz posiłku

Najpierw podaj mleko, a najwcześniej za ok. pół godz. posiłek stały. W rozszerzaniu diety nie chodzi o zastąpienie posiłku mlecznego stałym pokarmem. Do ukończenia przez dziecko 1 roku życia, posiłki są tylko uzupełnieniem diety, podstawą jest dalej mleko mamy lub modyfikowane.

  • każdy produkt wprowadzaj stopniowo

Zapoznawaj dziecko z nowym smakiem podając tylko kilka łyżeczek i obserwuj reakcję dziecka. Jeśli nie chce jeść danego produktu, nie karm go na siłę. Niektóre dzieci potrzebują nawet kilkunastu prób, aby coś im posmakowało, więc nie poddawaj się.

  • nowe produkty wprowadzaj do diety pojedynczo i obserwuj reakcje organizmu dziecka

“Najlepszy efekt rozszerzania jadłospisu uzyskiwano, wprowadzając co najmniej 3 różne nowe warzywa w ciągu dnia. Z uwagi na możliwe – choć rzadkie – reakcje nadwrażliwości większość ekspertów zaleca jednak, aby w danym dniu wprowadzać tylko jeden nowy pokarm, co ułatwi później ocenę, czy dziecko  go toleruje” (Poradnik Żywienia Niemowląt, Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin)

  • rozszerzanie diety warto zacząć od warzyw

Jeśli najpierw podasz owoce, maluch może potem niechętnie próbować mniej słodkich smaków.

  • do potraw nie dodawaj cukru i soli

Warto też sprawdzać składy gotowych produktów dla dzieci w słoiczkach, czy kaszek typowo “dziecięcych”, które często naszpikowane są cukrem pod różnymi postaciami.

  • potrawy najlepiej przyrządzaj na parze lub gotuj, niemowlętom nie należy podawać potraw smażonych

Warzywa, czy owoce gotowane na parze zachowują więcej substancji odżywczych.

  • do posiłku podawaj wodę w kubeczku lub bidonie ze słomką

W pierwszym roku życia nie należy podawać dziecku do picia soków, czy kompotów.

  • nie musisz zaczynać od zmiksowanych na gładko papek

Warto urozmaicać konsystencję posiłków, jednak należy ją dostosować do aktualnych umiejętności dziecka. Można od razu zacząć od podawania kawałków metodą BLW. Tutaj dowiesz się, jak zrobić to bezpiecznie: BLW a zadławienie i zakrztuszenie.

  • dziecko powinno otrzymywać:

– w wieku 6-8 miesięcy 2-3 posiłków uzupełniających,

– w wieku 9-24 miesięcy 3-4 posiłki uzupełniające + 1-2 przekąski

  • dziecko podczas posiłku musi siedzieć i znajdować się pod opieką osoby dorosłej

 


Najważniejsza zasada nowego schematu rozszerzania diety: 

To rodzic decyduje o tym co i kiedy dziecko będzie jadło, a dziecko decyduje czy i ile zje.


Rozszerzanie diety 2018/2019 – schemat do pobrania:



Od czego zacząć rozszerzanie diety?

Jakie produkty można od początku wprowadzić do diety niemowlaka? 

  • świeże warzywa i owoce – najlepiej ze sprawdzonego źródła, z ekologicznej uprawy, sezonowe
  • produkty zbożowe, w tym glutenowe (kasze, pieczywo, makarony)
  • mięso i ryby 
  • jaja od razu można podawać w całości, ale nie wolno podawać surowych
  • tłuszcze – masło, orzechy (zmielone), oleje roślinne np. rzepakowy, lniany, oliwa – dodajemy do posiłków – wspomagają wchłanianie niektórych witamin
  • rośliny strączkowe – na początek w bardzo małych ilościach, gdyż mają działanie wzdymające
  • mleko krowie – można używać od samego początku do przygotowywania posiłków, np. kaszek, nie zaleca się jednak podawania mleka jako napoju przed ukończeniem 1 r.ż.
  • przetwory mleczne np. jogurty, serki można podawać już na początku rozszerzania diety, ważne jest, aby były naturalne, bez dodatków – zawsze sprawdzaj skład!

Czego nie wolno podawać niemowlakowi?

  • surowych: mięs, jaj, ryb
  • grzybów leśnych
  • cukru i soli
  • miodu
  • maku
  • mleka koziego i owczego
  • mleka krowiego jako napoju
  • “mleka” ryżowego
  • miękkich serów dojrzewających typu: brie, camembert
  • produktów z mleka niepasteryzowanego
  • produktów twardych, mogących spowodować zadławienie np. całe orzechy, oliwki, całe winogrona
  • vegety, kostek rosołowych czy innych wzmacniaczy smaku
  • wędlin sklepowych – zawierają masę soli, cukru i konserwantów, uznane zostały przez WHO jako rakotwórcze
  • potraw smażonych

Więcej na temat produktów nieodpowiednich dla niemowląt znajdziesz w: Czego nie podawać niemowlakowi?


Jak widzisz, nowy schemat rozszerzania diety w porównaniu do starych zaleceń daje rodzicowi więcej swobody odnośnie tego, co poda do jedzenia swojemu dziecku. Nie ma już tabel z informacjami w którym miesiącu można wprowadzić dany składnik diety oraz jakie ilości powinno dziecko zjadać.


Źródło:

  • Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne/Pediatria. 2014
  • Poradnik Żywienia Niemowląt, Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin, Medycyna Praktyczna 2014
  • NHS, Foods to avoid giving babies and young children, https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/foods-to-avoid-giving-babies-and-young-children/
  • NHS, Your baby’s first solid foods, https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/solid-foods-weaning/
  • Żywienie niemowląt i małych dzieci, Instytut Matki i Dziecka, 2014
  • Karmienie Piersią. Stanowisko PTGHiŻD Standardy medyczne Pediatria 1/2016
  • Rozszerzanie diety niemowląt, E. Ehmke vel Emczyńska-Seliga https://ncez.pl/dzieci-i-mlodziez/dzieci-0-3/rozszerzanie-diety-niemowlat

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *