wędliny bez konserwantów

Wędliny bez konserwantów – jak wybierać wędliny dla dzieci?

Wędliny to bardzo popularny produkt spożywczy. Podajemy je często na kanapkach, dodajemy do jajecznicy, omletu, zapiekanek itd. Mało jednak mówi się o tym, że wędliny są niezdrowe i a ich skład często pozostawia wiele do życzenia.

Co prawda, ostatnio wiele firm idąc za głosem świadomych konsumentów, zaczęło produkować tzw. wędliny z dobrym składem. Są one trochę lepszym wyborem niż powszechnie dostępne wędliny nafaszerowane konserwantami i wypełniaczami.

Na dole artykułu znajdziesz zestawienie wędlin bez konserwantów, które przygotowałam na potrzeby dzisiejszego wpisu. Przeczytaj jednak najpierw kilka ważnych informacji, które dla Ciebie przygotowałam.

Czy wędliny są zdrowe?

Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (IARC) oceniła rakotwórczość spożycia czerwonego mięsa i przetworzonego mięsa.

Czerwone mięso zostało sklasyfikowane do grupy 2, czyli według badań jest prawdopodobnie rakotwórcze do ludzi. Co to oznacza dokładnie? Badania pokazują związek między spożywaniem dużej ilości czerwonego mięsa, a prawdopodobieństwem występowania raka.

Wędliny natomiast zostały sklasyfikowane do grupy 1, jako rakotwórcze dla ludzi. Oznacza to, że badania dowodzą, że regularne spożywanie przetworzonego mięsa wywołuje raka u ludzi.

Dla zobrazowania sytuacji, do grupy pierwszej zaklasyfikowane zostały także np. papierosy i azbest. Nie oznacz to wcale, że wędliny mają tak samo silny wpływ na rozwój raka jak palenie tytoniu, a jedna zjedzona parówka równa się jednemu papierosowi. Klasyfikacja ta jedynie pokazuje, że są tak samo silne dowody naukowe na to, że zarówno spożywanie przetworzonego mięsa, jak i palenie papierosów powoduje raka.

Przykłady przetworzonego mięsa: parówki, szynki, kiełbasy, konserwy mięsne, przetwory mięsne.

Dlaczego czerwone mięso i wędliny zostały uznane za rakotwórcze?

Istnieje kilka czynników, które mogą na to wpływać np. zawartość związków azotowych (azotynów), które mogą przekształcić się w rakotwórcze nitrozoaminy. Mogą one być szczególnie niebezpieczne dla niemowląt, gdyż azotyny utleniają jony żelaza zawartego w hemoglobinie. Na skutek czego powstaje methemoglobina, która powoduje utratę zdolności hemoglobiny do transportowania tlenu w organizmie.

Kolejnym ważnym czynnikiem rakotwórczym są związki powstałe w wyniku obróbki cieplnej np. smażenia, grillowania, czy wędzenia mięsa.

 

Czy w takim razie należy całkowicie zrezygnować z czerwonego mięsa i wędlin?

Nie musisz całkowicie rezygnować z jedzenia czerwonego mięsa, należy jednak mocno ograniczyć jego ilość w diecie, a mięso wybierać jak najlepszej jakości.

Jeśli chodzi o wędliny, należy ograniczyć ich spożycie do absolutnego minimum. A jeśli potrzebujesz kupować wędliny, wybieraj te bez konserwantów, z krótkim składem oraz dbaj o zróżnicowaną dietę.

Od kiedy dziecko może jeść wędliny i parówki?

Aktualne zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii Hepatologii i Żywienia Dzieci mówią:

„Niemowlętom i dzieciom do 3. r.ż. nie zaleca się podawać podrobów i przetworów mięsnych (kiełbasy, wędzonek, konserw, parówek i innych wyrobów garmażeryjnych).”

Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, 2021.

Autorzy tych zaleceń również powołują się na badania przeprowadzone przez Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem (IARC).

Wędliny bez konserwantów – zestawienie

Wiem, że wielu rodziców nie przekonam argumentami o rakotwórczości wędlin. W związku z tym przygotowałam zestawienie wędlin bez konserwantów, które moim zdaniem są najlepszym wyborem, jeśli chodzi o wędliny ze sklepu. Jednak jeszcze raz zaznaczam, że niemowlęta i małe dzieci nie powinny w ogóle otrzymywać tego typu produktów. Dla takich maluszków jest wiele innych świetnych alternatyw (sprawdź moje przepisy). Rodzicom też polecam ograniczenie spożywania wędlin do minimum.

 

Wędliny bez konserwantów zestawienie
Aby powiększyć, kliknij w obrazek

 

Źródła:

  • Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne/Pediatria. 2021
  • WHO, Q&A on the carcinogenicity of the consumption of red meat and processed meat, https://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/
  • IARC Monographs Volume 114: Evaluation of consumption of red meat and processed meat
  • Cancer Council, Red meat, processed meat and cancer, https://www.cancercouncil.com.au/1in3cancers/lifestyle-choices-and-cancer/red-meat-processed-meat-and-cancer/

 

2 komentarzy dla “Wędliny bez konserwantów – jak wybierać wędliny dla dzieci?”

  1. Hej, czy związki azotowe w wędlinach, o których piszesz, znajdują się również w serkach śmietankowych dmuchanych azotem? Czy to zupełnie coś innego?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *