zakwas z buraka dla dzieci przepis

Zakwas z buraków dla dzieci? Czyli wszystko o zakwasach i kiszonkach w diecie dziecka

Większość dzieci lubi kiszone ogórki, czy kapustę i chętnie je zajada. Dziś mamy maluszków coraz częściej sięgają również po zakwas z buraków lub zakwas z kapusty, czyli kiszonki w płynie. Prawdziwe napoje mocy – żywe i niepasteryzowane, obfitujące w probiotyki i witaminy. Kiszone warzywa i zakwasy warzywne to świetne źródło naturalnych witamin i minerałów, szczególnie w sezonie jesienno-zimowym i wczesną wiosną, kiedy nie ma zbyt dużego wyboru świeżych warzyw.

Widzę, że temat zakwasów i kiszonek stał się ostatnio bardzo popularny, ponieważ coraz częściej dostaję od Was pytania o to, czy zakwas z buraków można podawać dziecku i kiedy po raz pierwszy dziecko może dostać kiszone warzywa. Dlatego postanowiłam przygotować odpowiedzi na nurtujące Was pytania o zakwasy i kiszonki.

Wpis powstał we współpracy z Olini, którzy w swojej ofercie oprócz tłoczonych na zimno olejów mają również świetne zakwasy i kiszonki. Produkty Olini zawsze szczerze polecam, ponieważ niezmiennie trzymają wysoki poziom. W tamtym roku we współpracy z Rodzinną Olejarnią Olini przygotowywałam dla Was bardzo popularny na naszej stronie wpis: Jaki olej dla niemowlaka? oraz artykuł z odpowiedziami na najczęstsze pytania o olej z czarnuszki: Olej z czarnuszki na odporność.

 

Zakwas z buraków dla dzieci

Kiszone warzywa w diecie niemowlaka i starszaka – od kiedy i jak często podawać dziecku?

Kiszone warzywa są bardzo zdrowymi produktami, dlatego warto je włączyć do jadłospisu dziecka już podczas rozszerzania diety. Oczywiście w odpowiedniej formie dostosowanej do możliwości malucha. Kiszonek i zakwasów warzywnych nie można jednak podawać niemowlakowi zbyt często ze względu na sól, która w nich występuje. O tym, dlaczego powinniśmy unikać soli w diecie niemowlaka pisałam tutaj: Sól w diecie niemowlaka – jaka jest bezpieczna ilość?

Jeśli na co dzień unikasz soli w posiłkach dla maluszka, podanie mu kawałka kiszonego ogórka, odrobinę kiszonej kapusty, czy łyżeczkę zakwasu raz w tygodniu nie będzie miało aż tak wielkiego znaczenia, jeśli chodzi o sól. Aby ograniczyć jej ilość w kiszonkach można opłukać je przed podaniem, a ogórka kiszonego obrać ze skórki.

Starszym dzieciom (powyżej 1 roku życia), można podawać większe ilości kiszonych warzyw np. w formie surówki do obiadu lub pokrojone na kanapki.

Kiszone, czy kwaszone? Kilka słów o składzie kiszonych warzyw

Kupując kiszone warzywa, warto zwrócić uwagę na ich skład. Powinien on wyglądać następująco: warzywo (np. ogórek, kapusta), woda, sól, przyprawy. Na sklepowych półkach można spotkać też warzywa kwaszone. Różnią się one od kiszonych tym, że proces fermentacji warzyw jest sztucznie przyspieszony na etapie produkcji (np. za pomocą roztworu kwasu octowego). Takie produkty często też zawierają konserwanty np. sorbinian potasu. Pamiętaj, aby wybierać warzywa kiszone bez chemicznych konserwantów. Kiszonce dobrej jakości wystarczy odpowiednia ilość soli, aby się nie popsuła.

Czym jest zakwas warzywny i jakie ma właściwości?

Zakwas to naturalny napój probiotyczny powstały w wyniku fermentacji warzyw. Dzięki fermentacji pozbywamy się składników antyodżywczych, co sprawia, że minerały zawarte w warzywach są lepiej przyswajane (np. żelazo świetnie przyswaja się z zakwasu z buraków).

Do wytworzenia zakwasu wystarczy warzywo (np. burak, marchewka, ogórki), sól i woda. Można też pokusić się o dodanie do niego przypraw (np. liści laurowych, ziela angielskiego lub czosnku).

Picie zakwasów warzywnych wspomaga układ pokarmowy, poprawia florę bakteryjną jelit, a co za tym idzie, pomaga budować naszą odporność. Trzeba jednak pamiętać, że probiotyki (także te naturalne), aby były skuteczne, muszą być spożywane regularnie przez dłuższy okres czasu (minimum kilka miesięcy).

Zakwasy z warzyw – od kiedy i w jakich ilościach można podawać dzieciom?

Tak jak pisałam wcześniej, zakwas z warzyw, to po prostu napój powstały w wyniku kiszenia warzyw. Nie ma tutaj jakiś konkretnych zaleceń, czy schematu podawania dzieciom. Jedynym przeciwskazaniem może być tu spora ilości soli w odniesieniu do niemowląt, osób z chorobami nerek lub nadciśnieniem. Zakwasy z warzyw można włączyć w niewielkich ilościach do jadłospisu malucha podczas rozszerzania diety – np. raz w tygodniu dodać łyżeczkę zakwasu warzywnego do przestudzonej zupki. Starszym dzieciom (powyżej 1 roku życia) można podawać zakwas regularnie np. 1 łyżeczkę zakwasu dziennie.
Zakwas z burakow dla dzieci olini

Jak podać dziecku zakwas z warzyw?

Nie każde dziecko wypije porcję zakwasu prosto z łyżeczki, czy kubeczka. Ale są na to sprawdzone sposoby:

  • młodszym dzieciom odrobinę zakwasu można dodać do wystudzonej zupki lub obiadu,
  • zakwas można też przemycić w koktajlach warzywno-owocowych,
  • starszakom można spróbować podać do picia sam zakwas, rozcieńczyć go z wodą lub zrobić miksturę z miodem (miód można zaproponować dziecku dopiero po 1 roku życia),
  • starszym dzieciom (powyżej 1 roku życia) można wymieszać zakwas z sokiem owocowym.

Trzeba pamiętać, że zakwasu warzywnego nie należy podgrzewać, ponieważ wtedy traci on swoje cenne właściwości.

Zakwas z buraków – przepis

 

zakwas z buraków przepis

Zakwas z buraków można przygotować samodzielnie w domu. Przepis na jego wykonanie jest banalnie prosty, jednak uzyskanie dobrego zakwasu wymaga sporo czasu i cierpliwości, a także dostępu do świeżych, sprawdzonych warzyw dobrej jakości.

 

Składniki:

  • 1 kg buraków
  • 1 l wody
  • 1 łyżka soli
  • 1 ząbek czosnku

 

Wykonanie:

Czosnek obieramy z łupinki i umieszczamy na dnie wcześniej wyparzonego dużego słoika. Buraki myjemy, obieramy i kroimy na mniejsze kawałki i układamy warstwami w słoiku. Wodę zagotowujemy, dodajemy sól. Wystudzoną (ale jeszcze ciepłą) wodą zalewamy buraki tak, aby nie wystawały ponad poziom wody. Słój zakręcamy i stawiamy w ciemnym miejscu. Kiszenie trwa około 5-7 dni. Po zakiszeniu, przelewamy zakwas do butelki i przechowujemy w lodówce.

 

Uwagi dla początkujących: pierwszy zakwas często się nie udaje i pleśnieje – należy wtedy bezwzględnie go wylać i nastawić nowy. Trzeba też uważać, aby buraczki i przyprawy nie wypływały ponad powierzchnię wody (często jest to powodem pleśnienia). Gdy na wierzchu zakwasu zrobi się piana, trzeba ją zebrać i wyrzucić. Jeśli buraki są kiepskiej jakości, zakwas może się nie udać… 😬

 

Jeśli jednak nie masz tyle czasu i cierpliwości…

W Rodzinnej Olejarni Olini kupisz gotowy zakwas z buraków, zakwas marchewkowy z burakiem i zakwas z kapusty. Zakwasy z Olini są w 100% naturalne i bez konserwantów, robione według podobnej receptury, którą podałam powyżej (w składzie są tylko warzywa, woda, sól i przyprawy). Po otwarciu butelki widać, że zakwas żyje (bąbelkuje) i o to chodzi 😊 Specjalnie z myślą o młodszych smakoszach Olini stworzyło zakwas marchewkowy z burakiem z mniejszą zawartością soli (tylko 1,05 g soli/100g) i o delikatniejszym słodkim smaku.

Zakwas z buraków – dla kogo?

Zakwas z buraków to naturalny napój probiotyczny, który zawiera żywe kultury bakterii. Wspomaga on układ pokarmowy, florę jelitową, a dzięki temu wzmacnia odporność. Zakwas z buraków to także skarbnica dobrze przyswajalnego żelaza, fosforu i magnezu oraz witamin i kwasu foliowego. Zakwas z buraków ma głęboki buraczany i trochę kwaskowy smak, przypominający domowy barszczyk.

Zakwas z buraków polecany jest dla:

  • dzieci,
  • kobiet w ciąży i mam karmiących,
  • osób walczących z anemią,
  • po antybiotykoterapii,
  • osób z niską odpornością.

W Olini znajdziesz też wersję smakową, czyli zakwas z buraków z cytryną, kurkumą i imbirem, który dzięki dodatkom smakuje trochę owocowo i jest bardzo orzeźwiający.

 

Zakwas marchewkowy z burakiem

Zakwas marchewkowy z burakiem jest znacznie słodszy i delikatniejszy w smaku niż zakwasy z innych warzyw. Dzięki dodaniu marchewki jego smak jest łagodniejszy, a zapach nie tak bardzo wyrazisty, raczej delikatny i kwiatowy. Zakwas marchewkowy z burakiem zawiera też mniej soli niż przedstawiony wyżej zakwas z buraków. W zakwasie z buraków firmy Olini znajduje się 1,37 g soli/100g produktu, w zakwasie marchewkowym z burakiem tylko 1,05 g soli/100g. Także ta opcja marchewkowa, według mnie, jest znacznie bardziej odpowiednia dla młodszych dzieci.

Zakwas marchewkowy z burakiem to źródło dobrych bakterii probiotycznych, a także witaminy A  oraz karotenoidów. Polecany jest dla:

  • dzieci,
  • po antybiotykoterapii,
  • osób z niską odpornością.

Zakwas z kapusty

Czyli chyba najbardziej tradycyjny zakwas, powstały w wyniku fermentacji kapusty. Zakwas z kapusty jest jak orzeźwiający napój gazowany, trochę kwaskowaty i bąbelkujący. Tak jak pozostałe zakwasy, to także źródło dobrych bakterii przyjaznych naszym jelitom, a także moc witaminy C.

Zakwas z kapusty polecany jest dla osób, które chcą naturalnie wzmocnić swoją odporność np. przed sezonem jesienno-zimowym lub po antybiotykoterapii.

Podsumowanie

Produkty kiszone i zakwasy warzywne to świetny naturalny sposób na podreperowanie swojej flory bakteryjnej i wzmocnienie odporności. W przypadku kiszonek i zakwasów, tak jak z innymi elementami naszej diety, należy zachować umiar. W przypadku produktów fermentowanych nie liczy się ilość, ale jakość produktu i regularność jego spożywania. Aby wzmocnić odporność organizmu potrzeba czasu i systematyczność. Warto więc włączyć kiszonki i zakwasy do codziennej diety swojej i dziecka.

 

Zakwas z buraków dla dzieci przepis

 

 

Źródła:
  • Żywność fermentowana – zdrowa czy zepsuta?, A. Ziółkowska, SGGW, https://www.sggw.pl/aktualnosci/dla-kandydatow_/zywnosc-fermentowana-ndash-zdrowa-czy-zepsuta
  • ŻYWNOŚĆ FERMENTOWANA – ZNACZENIE DLA ZDROWIA CZŁOWIEKA, J.Wyka , A.Tajner-Czopek, E.Rytel, M.Habanova, E.Malczyk, M.Misiarz, http://www.acta.media.pl/pl/action/getfull.php?id=5524

 

3 komentarzy dla “Zakwas z buraków dla dzieci? Czyli wszystko o zakwasach i kiszonkach w diecie dziecka”

  1. Kwaszone produkty są złe nie dlatego, że mają konserwanty w składzie(to też), ale dlatego, że zakwaszanie octem powoduje rozkład witamin przez co taka kiszonka staje się bezwartościowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *