sól w diecie niemowlaka

Sól w diecie niemowlaka – jaka jest bezpieczna ilość?

Podawanie dziecku potraw z rodzinnego stołu to wielkie ułatwienie dla osoby przygotowującej posiłki. Nie trzeba wtedy gotować dań specjalnie dla niemowlaka. Jednak należy uważać na to, co ląduje w posiłku, ponieważ niemowlęta niektórych rzeczy jeść nie powinny. Jak jest z solą? Czy sól w diecie niemowlaka jest potrzebna? 


Zarówno polscy eksperci, jak i Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) są zgodni w kwestii dosalania posiłków dla niemowląt.

Potraw dla niemowląt nie należy solić


Czy w ogóle potrzebujemy soli?

Sól to inaczej NaCl (chlorek sodu). Sód jest bardzo ważnym pierwiastkiem w naszym organizmie, bierze udział w kontroli objętości płynów pozakomórkowych, a także w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Pomaga kontrolować skurcze mięśni, bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych oraz w transporcie składników odżywczych do komórek organizmu.

Głównym źródłem sodu w naszej diecie jest sól kuchenna. Dla niemowląt takie źródło stanowi mleko matki lub mleko modyfikowane, które w pierwszym roku życia dziecka jest podstawą jego diety. Tak więc dodatkowa sól w diecie niemowlaka jest zbędna.

Sód zawarty w mleku mamy/modyfikowanym całkowicie pokrywa zapotrzebowanie organizmu niemowlaka na ten składnik diety. 


Dlaczego należy unikać soli?

Eksperci od żywienia niemowląt przekonują, że unikanie soli w dicie:

  • pomaga kształtować właściwe preferencje żywieniowe,
  • zmniejsza ryzyko występowania chorób cywilizacyjnych dietozależnych w późniejszych latach,
  • pozwala poznać dziecku prawdziwe smaki poszczególnych składników.

Niemowlętom brak soli w potrawach wcale nie przeszkadza, ponieważ nie są one przyzwyczajone do słonego smaku, tak jak my dorośli. To co nam wydaje się mdłą marchewką, czy niesmacznym brokułem, dla takiego malucha może być pysznym nowym smakiem.


Sól w diecie niemowlaka – jaka ilość jest bezpieczna?

Maksymalna zalecana ilość soli dla niemowląt i dzieci to:

  • do 12 miesięcy – mniej niż 1 g soli dziennie (mniej niż 0,4 g sodu)
  • 1 do 3 lat – 2 g soli dziennie (0,8 g sodu)
  • 4 do 6 lat – 3 g soli dziennie (1,2 g sodu)
  • 7 do 10 lat – 5 g soli dziennie (2g sodu)
  • 11 lat i więcej – 6 g soli dziennie (2,4 g sodu)

Dla zobrazowania, jedna łyżeczka soli = ok. 6 gramów – tyle dziennie soli może zjeść osoba dorosła.


Jak ograniczać sól w diecie niemowlaka?

  • Przede wszystkim nie solimy potraw, które będzie jadło także małe dziecko. Swoje danie możemy dosolić na talerzu.
  • Wybieramy produkty nieprzetworzone. W procesie produkcji dodawane są znaczące ilości soli, w związku z tym w produktach przetworzonych zawartość sodu może być nawet KILKASET razy większa niż w świeżych produktach. Np. groszek zielony zawiera 2 mg sodu na 100 g, ten sam groszek konserwowy zawiera już 178 mg na 100 g produktu.
  • Czytamy etykiety – sprawdzamy zawartość soli w produkcie.
  • Dodajemy zioła i przyprawy zamiast soli.
  • Do przygotowania potraw używamy świeżych produktów.
  • Warzywa konserwowe np. groszek, fasolę, dokładnie płuczemy przed dodaniem do potrawy.

rozszerzanie diety 2019

Źródła:

  • B. Przygoda, Sód, Samodzielna Pracownia Wartości Odżywczych Żywności Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie, https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/73858,sod
  • Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne/Pediatria. 2014
  • Poradnik Żywienia Niemowląt, Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin, Medycyna Praktyczna 2014
  • NHS, Foods to avoid giving babies and young children, https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/foods-to-avoid-giving-babies-and-young-children/
  • NHS, How much salt do babies and children need? https://www.nhs.uk/common-health-questions/childrens-health/how-much-salt-do-babies-and-children-need/
  • Żywienie niemowląt i małych dzieci, Instytut Matki i Dziecka, 2014
  • Karmienie Piersią. Stanowisko PTGHiŻD Standardy medyczne Pediatria 1/2016
  • Rozszerzanie diety niemowląt, E. Ehmke vel Emczyńska-Seliga https://ncez.pl/dzieci-i-mlodziez/dzieci-0-3/rozszerzanie-diety-niemowlat
  • M. Ścibisz. Sól w diecie dziecka, https://dietetycy.org.pl/sol-diecie-dziecka/
  • A. Wojtasik, Zawartość soli w produktach spożywczych, https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/zawartosc-soli-w-produktach-spozywczych-
rozszerzanie diety krok po kroku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *