czy niemowlę może jeść jogurt

Czy niemowlę może jeść jogurt naturalny, kiwi, ser żółty, chleb, ogórki kiszone itd.?

Często pytacie o konkretne produkty: czy niemowlę może jeść jogurt naturalny? czy można podać niemowlakowi jajko? kiedy można podać dziecku ogórki kiszone? i tak dalej. Postanowiłam w tym wpisie zebrać odpowiedzi na te najczęściej padające pytania. Mam nadzieję, że w ten sposób choć trochę pomogę Wam w przygotowaniu się do etapu rozszerzania diety 🙂

Co do jedzenia można podać niemowlakowi po 6 miesiącu życia?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje wprowadzanie posiłków stałych po ukończeniu przez dziecko 6 miesiąca życia oraz wtedy, gdy niemowlę wykazuje oznaki gotowości do rozszerzania diety (kiedy dziecko jest gotowe na przyjmowanie pokarmów stałych możesz przeczytać tutaj: Oznaki gotowości do rozszerzania diety).

Co może zjeść niemowlę?

W drugim półroczu życia dziecka, kiedy wykazuje już ono oznaki gotowości do rozszerzania diety, do jego jadłospisu możemy wprowadzić wszystkie produkty z wymienionych poniżej. Nie ma już schematów mówiących jaki produkt wprowadzić w danym miesiącu – to Ty decydujesz od czego zaczniesz i w jakiej kolejności będziesz proponować dziecku poszczególne składniki diety.

1. Warzywa i owoce

czy niemowlę może jeść

 

Wszystkie warzywa i owoce można proponować dziecku po 6 miesiącu życia. Mogą być przygotowane w domu, a także ze słoiczka. Mogą być zarówno gotowane, surowe, z domowych przetworów (bez soli i cukru) lub z mrożonek. Najlepiej dla niemowlaka wybierać produkty sezonowe i  z ekologicznych upraw.

Czy niemowlę może jeść owoce egzotyczne (ananasa, mango, kiwi, papaję)?

Można je podać niemowlakowi po 6 miesiącu, tak jak pozostałe owoce. Należy jednak pamiętać, że tak samo jak inne produkty, owoce egzotyczne mogą uczulać. Dlatego warto je po raz pierwszy zaproponować w domu, najlepiej na początku dnia, nie wieczorem (w nocy będzie trudniej zauważyć, jeśli wystąpi reakcja alergiczna).

Czy niemowlę może jeść kiszonki?

I tak i nie 😉

Kiszonki mają o wiele więcej wartości odżywczych niż surowe warzywa. Jednak ich minusem jest to, że zawierają także ogromne ilości soli (o tym, dlaczego należy unikać soli w diecie niemowlaka pisałam tutaj: Sól w diecie niemowlaka – jaka jest bezpieczna ilość?). Oczywiście, jeśli kiszonki podamy w odpowiedniej dla niemowlaka formie i niezbyt często, to nie będzie to miało aż tak wielkiego znaczenia, jeśli chodzi o sól. Aby ograniczyć jej ilość w kiszonkach można je opłukać przed podaniem, a ogórka kiszonego obrać ze skórki.

2. Produkty zbożowe

czy niemowlę może jeść kaszkę na mleku

 

Po 6 miesiącu życia możemy dziecku zaproponować też produkty zbożowe, zarówno glutenowe, jak i bezglutenowe. Nie ma konieczności jakiegoś „specjalnego” wprowadzania glutenu do diety niemowlaka – najnowsze badania pokazały, że nie trzeba wprowadzać go bardzo wcześnie, ani w określonych ilościach. Wystarczy podać jakiś produkt z glutenem (pieczywo, kaszę, makaron) normalnie podczas rozszerzania diety dziecka.

Produkty zbożowe, które można podać niemowlakowi:

  • kasze
  • makaron
  • ryż
  • pieczywo
  • płatki zbożowe

Nie musisz kupować specjalnych kaszek dla niemowląt. Możesz przygotować zwykłą „dorosłą” kaszę i np. ją zblendować, gdy Twoje dziecko tego potrzebuje.

Jeśli decydujesz się na kaszki instant, zawsze sprawdzaj skład – przede wszystkim unikaj tych z dodanym cukrem (tutaj możesz sprawdzić skład najpopularniejszych kaszek: Kaszki dla niemowląt – porównanie składu).

Zamiast kasz możesz też używać zwykłych płatków zbożowych np. owsianych, orkiszowych, gryczanych, żytnich. Są łatwe i szybkie w przygotowaniu, można do nich dodać dowolne dodatki np. owoce, warzywa, masła orzechowe.

Czy niemowlę może jeść chleb?

To jedno z najczęstszych pytań o produkty zbożowe w diecie niemowlaka. Rodzice często mają wątpliwości, czy dziecko może jeść pieczywo, ponieważ zazwyczaj w jego składzie znajduje się sól, a nieraz także wiele innych dodatków.

Soli w chlebie tak naprawdę jest bardzo niewiele – zazwyczaj ok. 1,5g na cały bochenek. Więc w jednej małej kromeczce, którą dziecko zje od czasu do czasu, tej soli będzie znikoma ilość. Kupując chleb warto zwrócić uwagę na jego skład, czy nie zawiera barwników, aromatów, konserwantów itp. Najlepiej wybierać pieczywo, które w składzie ma tylko: wodę, mąkę, drożdże/zakwas i sól. Oczywiście można też spróbować kupić pieczywo bez soli lub samodzielnie je upiec 😉

3. Mięso i ryby

W zasadzie każdy rodzaj mięsa możesz wprowadzić do diety dziecka po 6 miesiącu życia. Mięso to świetne źródło łatwo przyswajalnego żelaza, dlatego nie należy zwlekać z podaniem go maluszkowi. Wszystkie odpowiedzi na temat mięsa w diecie niemowlaka znajdziesz tutaj:

Jakie mięso dla niemowlaka? Ile mięsa i jak często proponować dziecku?

 

Jeśli chodzi o ryby, to jest kilka gatunków, których należy unikać, szczególnie w diecie niemowlaka. Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule poniżej:

Jakie ryby dla niemowlaka? Czy wszystkie są bezpieczne?

4. Jaja

Czy niemowlę może jeść jajko? Czy jajko trzeba dzielić na białko i żółtko? Czy trzeba dodawać 1/2 żółtka co drugi dzień do zupki?

Jajko można wprowadzić do diety dziecka po 6 miesiącu życia. Nie trzeba dzielić go na żółtko i białko i dodawać po troszeczku do zupy – kiedyś funkcjonowały takie zalecenia, obecnie znacznie się zmieniły. Więcej na ten temat pisałam w tym artykule:

Jajko w diecie niemowlaka. Kiedy i jak wprowadzić?

5. Tłuszcze 

czy niemowlę może jeść olej

 

Tłuszcze w diecie dziecka są niezwykle ważne i należy dodawać je do posiłków, które same w sobie nie zawierają tłuszczu. W diecie dziecka tłuszcze mogą pochodzić z:

  • dobrej jakości olejów roślinnych (więcej informacji w artykule: Jaki olej dla niemowlaka?)
  • masła
  • orzechów (koniecznie zmielonych bardzo drobno lub w formie masła orzechowego)
  • nasion i pestek np. dyni, słonecznika, sezamu, lnu (także powinny być dobrze zmielone)

6. Nasiona roślin strączkowych

czy niemowlę może jeść ciecierzycę

 

Rośliny strączkowe to świetne źródło białka oraz żelaza. Czy niemowlak może jeść strączki?

Tak, jednak nie polecałabym ich na pierwsze posiłki, ponieważ mają działanie wzdymające i mogą u  malucha powodować bóle brzucha. W przypadku strączków najlepiej zacząć jest od soczewicy (jest najłatwiej strawna), na początek w małych ilościach, aby organizm dziecka się przyzwyczaił do ich trawienia.

7. Mleko krowie i napoje roślinne 

Mleko krowie oraz napoje roślinne nie powinny pojawiać się jako napój w pierwszym roku życia dziecka, nie wolno nim zastępować karmienia piersią ani mlekiem modyfikowanym.

Można jednak ich używać jako niewielkiego dodatku do przygotowywanych dla malucha posiłków. Więcej na temat mleka w diecie dziecka przeczytasz w artykule poniżej:

Mleko roślinne dla niemowlaka? Na jakim mleku przygotowywać kaszki?

8. Produkty mleczne

Produkty mleczne takiej jak: jogurty, serki, kefiry, maślanki można podawać już od początku rozszerzania diety. Jak w każdym przypadku, należy zwracać uwagę na skład i unikać tych z dodanym cukrem, czy solą. Dla malucha najlepsze będą produkty mleczne naturalne. Tak jak w przypadku mleka krowiego, przetwory mleczne powinny być jedynie dodatkiem do posiłku – nie mogą one zastępować karmienia piersią, czy mleka modyfikowanego.

Unikać należy: słonych serów, miękkich serów typu brie, camembert, produktów z mleka niepasteryzowanego.

9. Przyprawy

czy niemowlę może jeść przyprawy

 

Czy niemowlakowi można dodawać przyprawy do posiłków?

Oczywiście. Przyprawy, świeże lub suszone zioła są świetnym urozmaiceniem posiłków. Na początek jednak proponowałabym zapoznać dziecko z naturalnym smakiem poszczególnych potraw, a z czasem powoli wprowadzać przyprawy i zioła. Trzeba tylko zwrócić uwagę na to, by przyprawy były jak najbardziej naturalne.

Unikać należy: soli, gotowych mieszanek zawierających często sól i cukier, kostek rosołowych, vegety, maggi itp.

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania o poszczególne produkty w diecie niemowlaka, możesz zadać je w komentarzu poniżej lub na naszej Grupie o zdrowym żywieniu.

Zapraszam 🙂

 

 

Źródła:

  • Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne/Pediatria. 2014
  • Karmienie Piersią. Stanowisko PTGHiŻD Standardy medyczne Pediatria 1/2016
  • Poradnik Żywienia Niemowląt, Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin, Medycyna Praktyczna 2014
  • Żywienie niemowląt i małych dzieci, Instytut Matki i Dziecka, 2014
  • WHO, Infant and young child feeding, 2018, https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/infant-and-young-child-feeding
  • NHS, Foods to avoid giving babies and young children, https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/foods-to-avoid-giving-babies-and-young-children/
  • NHS, Your baby’s first solid foods, https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/solid-foods-weaning/
  • UNICEF Feeding your baby: 6–12 months, https://www.unicef.org/parenting/food-nutrition/feeding-your-baby-6-12-months?fbclid=IwAR224wCMLjWJ9veQnuIeP7JKi_lXI24Us20H94VI8sEcpGEefrCA_koBFJY
  • APP, Infant Food and Feeding, https://www.aap.org/en-us/advocacy-and-policy/aap-health-initiatives/HALF-Implementation-Guide/Age-Specific-Content/Pages/Infant-Food-and-Feeding.aspx?fbclid=IwAR2Btc4PmXgagbUwbwsH5-cui6f3kWMN0Dm37-2JEFRnPMayW48jfoTHc-M

3 thoughts on “Czy niemowlę może jeść jogurt naturalny, kiwi, ser żółty, chleb, ogórki kiszone itd.?”

  1. Bardzo dziękuję za informacje! Przydają się nam przy codziennym spożywaniu posiłków, a raczej nauce. To wbrew pozorom nie łatwy czas, ale dzięki Waszym artykułom jest dużo prościej! Dziękujemy!

    1. Kakao nie jest produktem zakazanym w diecie niemowlaka, można małe ilości dodawać do dań już po 6 miesiącu. Jeśli chodzi o kakao jako napój, to raczej po skończonym roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *