rozszerzanie diety niemowlaka

Rozszerzanie diety niemowlaka – 10 najczęstszych błędów

Etap rozszerzania diety jest bardzo ważnym okresem w życiu małego człowieka. To wtedy dziecko poznaje nowe smaki, konsystencje i zapachy. Na tym etapie wykształcają się również preferencje malucha. Odpowiednie, świadome rozszerzanie diety niemowlaka kształtuje dobre nawyki żywieniowe, a także pozwala zapobiec niektórym schorzeniom oraz wspiera odporność organizmu dziecka. Dlatego warto wiedzieć, jakich błędów należy unikać wprowadzając pokarmy stałe do diety niemowlaka. 

Rozszerzanie diety niemowlaka – najczęściej popełniane błędy:

1. zbyt wczesne lub zbyt późne rozszerzanie diety niemowlaka

Ani zbyt wczesne, ani opóźnione wprowadzanie pokarmów stałych do diety dziecka nie jest korzystne dla jego zdrowia. Polskie zalecenia żywieniowe mówią, że rozszerzać dietę niemowlaka można najwcześniej po ukończonym 17 tygodniu życia dziecka (według ekspertów jest to najwcześniejszy termin, kiedy produkty inne niż mleko nie stanowią zagrożenia dla życia dziecka), ale nie później niż w 26 tygodniu życia dziecka. Najlepiej jednak dążyć do wyłącznego karmienia mlekiem przez pierwsze 6 miesięcy. Natomiast zarówno WHO, jak i Amerykańska Akademia Pediatrii jednogłośnie mówią o tym, że organizm dziecka jest gotowy na przyjmowanie pokarmów stałych dopiero po ukończeniu 6 miesiąca życia.

Dziecko, aby mogło przyjmować posiłki inne niż mleko, powinno wykazywać oznaki gotowości do rozszerzania diety. Przede wszystkim: powinno stabilnie siedzieć, chwytać jedzenie i trafiać nim do buzi, nie wypychać pokarmu językiem, próbować przeżuwać oraz ogólnie być zainteresowanym jedzeniem. Takie zachowania najczęściej obserwuje się u dzieci w wieku ok. 6 miesięcy.

 

2. zbyt długie karmienie przecierami

Niezależnie, czy karmisz dziecko przecierami, czy stosujesz metodę BLW, pamiętaj, że dziecko już od początku powinno poznawać różne konsystencje i tekstury pokarmów. Najnowsze zalecenia mówią, że tylko w 1 miesiącu rozszerzania diety pożywienie dla malucha może stanowić wyłącznie gładkie puree. W kolejnych miesiącach dziecko powinno już uczyć się rozgniatać drobne kawałki jedzenia językiem. Natomiast stosując metodę BLW już od samego początku możesz proponować dziecku miękkie kawałki do samodzielnego jedzenia. Podawanie dziecku posiłków o różnej konsystencji pozwala na prawidłowy rozwój aparatu mowy oraz uczy samodzielności.

 

jak podawac dziecku jedzenie w kawalkach

3. zbyt szybkie zastępowanie mleka posiłkiem stałym

Rozszerzanie diety niemowlaka polega na stopniowym wprowadzaniu pokarmów stałych do jego diety. Na początku jest to jedynie poznawanie nowych smaków, a dopiero z czasem, gdy dziecko zauważy, że posiłkiem też może się nasycić, samo naturalnie przejdzie z karmienia mlekiem na posiłki stałe. Oznacza to, że podczas rozszerzania diety, tak samo karmimy dziecko mlekiem na żądanie. Nie zastępujemy jednego karmienia śniadaniem, obiadkiem, czy deserkiem. Mleko jest posiłkiem o wiele bardziej wartościowym od „normalnego” jedzenia Mleko mamy lub modyfikowane powinno stanowić podstawę diety niemowlaka (do ukończenia 1 roku życia).

4. dosładzanie i solenie potraw

Dodawanie cukru oraz soli do posiłków dla niemowląt jest zbędne. Dzienne zapotrzebowanie malucha na sód pokrywa mleko, które stanowi podstawę diety niemowlaka do 1 roku życia. Natomiast cukier jest niepotrzebnym składnikiem diety, który może doprowadzić w przyszłości do próchnicy zębów oraz otyłości i chorób z nią związanych. Najnowsze zalecenia mówią, że należy unikać zarówno soli, jak i cukru w diecie dziecka.

 

sól w diecie niemowlaka od kiedy solić

 

5. zbyt wiele posiłków w ciągu doby

Według aktualnych zaleceń, niemowlak (zarówno karmiony piersią, jak i mlekiem modyfikowanym) w ciągu doby powinien otrzymywać:

– w wieku 6-8 miesięcy 2-3 posiłki uzupełniające (poza mlekiem)

– w wieku 9-24 miesięcy 3-4 posiłki uzupełniające + 1-2 przekąski  (poza mlekiem)

Zbyt częste karmienie dziecka pokarmami stałymi może prowadzić do szybkiego odstawienia mleka. Przekarmianie może także w przyszłości grozić otyłością. Zbyt wiele posiłków w ciągu dnia sprawia także, że maluch nie odczuwa głodu, a co za tym idzie nie rozumie, że jedzenie służy zaspokajaniu tej potrzeby.

 

rozszerzanie diety 2020

6. karmienie metodą: „na samolocik”, „za dziadka i babcię”, „jeszcze jedna łyżeczka” itp.

Metody karmienia naszych babć, to nic innego jak zmuszanie dziecka do jedzenia, w momencie kiedy ono wcale nie ma na to ochoty. Wyobraź sobie sytuację, kiedy nie możesz samodzielnie jeść i Twój partner, czy rodzic musi Cię karmić. Jakbyś się czuła, gdyby na siłę wpychał Ci jedzenie do ust mimo Twoich protestów? Mam nadzieję, że zadziałało to na Twoją wyobraźnię 🙂

Jeśli dziecko odmawia posiłku, nie należy karmić go na siłę. Być może maluch jest zmęczony, senny lub po prostu nie jest głodny. Nie zmuszaj go do jedzenia, zaczekaj i zaproponuj posiłek za godzinę, czy dwie.

7. dopajanie niemowląt przed 6 miesiącem życia

Zarówno Światowa Organizacja Zdrowia, Amerykańska Akademia Pediatryczna, jak i Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci jednogłośnie mówią, że niemowlęta karmione na żądanie (jeśli są zdrowe), w pierwszym półroczu życia, nie wymagają podawania jakichkolwiek płynów poza mlekiem matki lub mlekiem modyfikowanym.

 

ROZSZERZANIE DIETY

8. podawanie do picia soków zamiast wody

Najnowsze zalecenia mówią, że powinniśmy unikać soków w diecie niemowlaka. Są one zbędnym składnikiem diety – lepiej podać dziecku świeży owoc, czy warzywo. Przyzwyczajenie niemowlęcia do picia słodkich napojów może mieć opłakane skutki w przyszłości. Po pierwsze, mogą one znacząco zmniejszyć ilość spożywanego przez dziecko mleka, powodując odstawienie od piersi, czy niechęć do mleka modyfikowanego. Po drugie, cukry zawarte w sokach powodują próchnicę zębów, a nadmiar cukru w diecie grozi w przyszłości wieloma problemami zdrowotnymi.

9. zwlekanie z pokarmami potencjalnie alergizującymi (np. orzechy, gluten, mleko, jajko, ryby)

Najnowsze badania jasno wskazują, że nie powinniśmy opóźniać wprowadzania ani eliminować z diety pokarmów potencjalnie alergizujących. Specjaliści mówią, że opóźnione wprowadzanie potencjalnie alergizującego pokarmu do diety dziecka nie zabezpiecza go przed możliwą alergią na niego. A wręcz odwrotnie – wczesne wprowadzenie danego pokarmu do diety malucha oraz częsta ekspozycja jego małych ilości, zmniejszają ryzyko alergii na niego w późniejszym wieku.

 

rozszerzanie diety produkty alergizujące

10. zbyt szybkie poddawanie się, bo dziecko „nie lubi” danego smaku

Jeżeli maluch nie wykazuje zainteresowania danym produktem, nie poddawaj się. Specjaliści od żywienia niemowląt mówią, że potrzeba nawet kilkunastu prób, aby polubić dany smak, zapach, czy konsystencje. W końcu maluch powinien zaakceptować nowy smak. Jeśli tego nie zrobi, dopiero po tych wszystkich próbach, możesz powiedzieć, że go nie lubi.

Jeśli chcesz uniknąć popełnienia wyżej wymienionych błędów, polecam Ci zajrzeć do mojego planu Rozszerzanie diety w 6 krokach. Znajdziesz tam mnóstwo praktycznej wiedzy o wprowadzaniu pokarmów stałych do diety niemowlaka oraz konkretny schemat, mówiący od czego zacząć i jakie produkty po kolei wprowadzać do jadłospisu niemowlaka. Takie kompendium wiedzy, na pewno pomoże Ci bez stresu i z przyjemnością przejść przez rozszerzanie diety Twojego maluszka 🙂

 

Źródła:

  • Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne/Pediatria. 2021
  • Infant and young child feeding, WHO, 2018, https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/infant-and-young-child-feeding
  • Karmienie Piersią. Stanowisko PTGHiŻD Standardy medyczne Pediatria 1/2016
  • NHS, Your baby’s first solid foods, https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/solid-foods-weaning/
  • Bobas lubi wybór, T. Murkett G. Rapley, 2011

 

2 komentarzy dla “Rozszerzanie diety niemowlaka – 10 najczęstszych błędów”

  1. Ja bym jeszcze dodała zbyt szybkie podawanie „dorosłego” jedzenia. Jedni zbyt długo karmią papkami, inni od razu dają to, co sami jedzą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *