Mleka roślinne ranking

Mleka roślinne – ranking

Napoje roślinne z roku na rok stają się coraz bardziej popularne. Są one dobrym zamiennikiem dla mleka krowiego, jeśli nie jemy produktów odzwierzęcych, bądź nie możemy spożywać zwykłego mleka. Często jednak mleka roślinne ze sklepu mają kiepski skład i zawierają masę niepotrzebnych dodatków. Jak wybrać odpowiednie mleko roślinne? Sprawdź ranking mleka roślinnego, który przygotowałam poniżej.

Czym są napoje roślinne?

Napoje roślinne to po prostu napoje na bazie zbóż, orzechów, roślin strączkowych czy nasion. Określamy je mianem „mleka roślinnego”, choć tak naprawdę z mlekiem łączy je jedynie barwa i konsystencja.

Napoje roślinne znacząco różnią się składem od mleka krowiego. Przede wszystkim mają bardzo niską zawartość wapnia (chyba że są dodatkowo wzbogacane). Różnią się też ze względu na zawartość m.in. tłuszczów, białka, czy węglowodanów.

Mleko roślinne najbardziej zbliżone swoim składem do mleka krowiego, to mleko sojowe zbogacone wapniem. Szklanka wzbogaconego mleka sojowego zawiera podobną ilość wapnia i białka, co szklanka mleka krowiego.

Mleka roślinne dla niemowląt?

Często pytacie, czy napoje roślinne można wprowadzić do diety niemowlaka. Mleka roślinne, tak jak mleko krowie nie powinny być podawane do picia małym dzieciom (poniżej 12. miesiąca życia). Niemowlęta powinny pić jedynie mleko mamy i/lub mleko modyfikowane, a jako dodatkowy napój otrzymywać tylko wodę. Jednak mleka roślinne mogą być wykorzystywane do przygotowywania posiłków dla niemowlaka tak, jak mleko krowie. Możemy dodawać napoje roślinne do kaszek, owsianek, jaglanek, czy placuszków, żeby urozmaicić ich smak.

Jedyne mleko roślinne, którego powinniśmy unikać w diecie dzieci, to napój ryżowy. Ze względu na zanieczyszczenie ryżu arsenem, nie jest wskazane podawanie maluchom napojów ryżowych (ani do picia, ani do posiłków). Ryż może zawierać więcej arsenu niż inne produkty, ponieważ w fazie wzrostu szybciej wchłania arsen niż inne zboża.

 

Mleka roślinne ranking napoje roślinne

Mleka roślinne — zalecenia

„Mleka roślinne chociaż są bardzo popularne, nie pokrywają podstawowego zapotrzebowania dziecka w 1. roku życia na składniki odżywcze, dlatego nie mogą stanowić alternatywy dla preparatów mleka modyfikowanego lub preparatów mlekozastępczych. (…) Napojów roślinnych, nawet wzbogaconych o odpowiednią ilość mikroelementów, nie należy traktować jako równoważnych odżywczo dla mleka kobiecego czy krowiego modyfikowanego z uwagi na odmienną biodostępność składników mineralnych z produktów wzbogacanych.”

Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, 2021

Mleko roślinne zamiast modyfikowanego?

Dlaczego nie zaleca się podawania niemowlętom napojów roślinnych do picia? Mleka roślinne nie są dopasowane swoim składem do potrzeb niemowląt. Tylko mleko mamy lub mleko modyfikowane są w stanie dostarczyć niemowlęciu odpowiednią ilość substancji odżywczych i energii. Podawanie napojów roślinnych zamiast karmienia piersią, czy mlekiem modyfikowanym może doprowadzić do:

  • niedożywienia i ryzyka niedoborów składników odżywczych,
  • braku odpowiedniego przyrostu masy ciała i wzrostu,
  • niedokrwistości z niedoboru żelaza,
  • krzywicy,
  • zaburzeń elektrolitowych,
  • kamicy nerkowej,
  • nadwagi, otyłości i próchnicy (jeśli podawane napoje roślinne są słodzone).

Na co zwracać uwagę kupując napoje roślinne dla dziecka?

  1. Krótki skład — lista składników użytych do wyprodukowania napoju roślinnego powinna być bardzo krótka, zazwyczaj jest to: woda, główny składnik (czyli np. soja, owies, migdały, kokos) oraz sól.
  2. Brak dodanego cukru — w składzie produktu nie powinno być wymienionego cukru, syropu glukozowego, syropu z agawy, syropu ryżowego, soku jabłkowego, maltodekstryny itp.
  3. Duża zawartość głównego składnika napoju — im więcej kokosa, soi, owsa, migdałów w mleku, tym napój będzie smaczniejszy.
  4. Brak substancji zagęszczających, emulgatorów, stabilizatorów, regulatorów kwasowości i aromatów — wszystkie te składniki dodawane są po to, aby produkt był dłużej zdatny do spożycia oraz aby jego konsystencja, smak i zapach były dla nas przyjemniejsze. Jednak są to dodatki nieodpowiednie dla niemowląt.
  5.  Sól — niestety znajdziesz ją w praktycznie każdym napoju roślinnym. Jednak jest jej stosunkowo niewiele.
  6. Dodatek wapnia — dla niemowląt i maluchów, które dalej piją mleko mamy lub mleko modyfikowane, nie jest to istotny dodatek. Jadnak dla starszych dzieci (odstawionych od piersi lub mieszkanki) i dorosłych, którzy traktują napoje roślinne jako zamiennik mleka krowiego, dodatek wapnia jest bardzo ważny.

Mleka roślinne ze sklepu — składniki

Tutaj pokrótce wyjaśnię, co możemy znaleźć w napojach roślinnych:

  • emulgatory, stabilizatory, zagęszczacze takie jak: guma ksantanowa, guma gellan, guma guar, lecytyna, skrobia, mączka chleba świętojańskiego – to substancje odpowiedzialne za konsystencję napoju. Wszystkie te dodatki są naturalne i w rozsądnych ilościach nie wpływają negatywnie na zdrowie. Moim zdaniem, jednak nie są to dodatki, których potrzebujemy w napoju roślinnym, szczególnie jeśli chodzi o niemowlęta i małe dzieci;
  • regulatory kwasowości takie jak: fosforan potasu, fosforan dipotasu — mają za zadanie polepszyć smak napoju. Lepiej ich unikać, ponieważ nadmiar fosforanów w diecie może być niekorzystny dla naszego organizmu;
  • dodatek wapnia pod postacią węglanu wapnia lub alg morskich — przydaje się dla osób na diecie bezmlecznej, które poszukują alternatywnych źródeł wapnia;
  • dodatek witamin — najlepszym ich źródłem jest dobrze zbilansowana dieta bogata w warzywa i owoce, dlatego nie ma potrzeby kupować napojów roślinnych wzbogacanych o witaminy.

 

150 przepisów dla niemowlaka

Mleko roślinne dla niemowlaka a wapń

Zarówno mleko mamy, jak i mleko modyfikowane są dobrym źródłem wapnia. Dlatego nie ma potrzeby dodatkowo dostarczać go z mlekiem roślinnym, jeśli dziecko wypija jeszcze sporo mleka z piersi lub butelki. Ale jeśli kupujesz takie wzbogacane mleko dla siebie, możesz też go używać do przygotowywania posiłków dla niemowlaka. Pamiętaj, że wapń utrudnia wchłanianie żelaza. Więc jeśli macie problem z żelazem, to najlepiej kupować mleko roślinne bez dodatku wapnia. Wtedy żelazo zawarte w przygotowywanym posiłku lepiej się wchłonie.

Dla starszego dziecka, które nie pije już mleka z piersi, mleka modyfikowanego oraz nie spożywa mleka krowiego i nabiału, wybieraj koniecznie napoje roślinne wzbogacane wapniem. Jeśli Twoje dziecko nie może spożywać mleka krowiego lub nabiału, najlepszym wyborem będzie dla niego mleko sojowe wzbogacone wapniem.

Sól w napojach roślinnych

Często pytacie o to, czy na pewno można używać mleka roślinnego do przygotowywania posiłków dla niemowlaka, ponieważ zawiera ono sól. Oczywiście dodatkowa sól w diecie niemowlaka jest zbędna, nie powinniśmy dodawać jej do posiłków dla maluszków.

Od 7 do 11 miesiąca życia dieta dziecka powinna zawierać nie więcej niż 0,2 g soli dziennie. Na przykład, napój owsiany INKA w 100 ml zawiera 0,1 g soli. Oznacza to, że przygotowanie dziecku kaszki na 200 ml takiego napój, sprawia, że ten dzienny limit na sól został całkowicie wyczerpany.

Dlatego, jeśli podajesz niemowlakowi posiłek przygotowany na mleku roślinnym zawierającym sól, nie podawaj tego dnia innych solonych produktów.

Mleka roślinne — kryteria rankingu

Kryteria oceny:

– napoje roślinne zawierające dodany cukier oraz dużą ilość dodatków

– mleka roślinne z niewielką ilością dodatków

–  skład bez niepotrzebnych dodatków

 

Oceniając napoje roślinne, brałam pod uwagę jedynie ich skład. Nie oceniałam smaku, konsystencji, czy ceny produktu. Pamiętaj, że jest to ranking mlek roślinnych odpowiednich do przygotowywania posiłków dla niemowlaka. Kupując napoje roślinne dla starszych dzieci lub dorosłych, warto jako kryterium oceny wziąć jeszcze zawartość wapnia.

Mleka roślinne — ranking

Napoje sojowe — ranking

Mleka roślinne ranking napoje sojowe 2
Aby powiększyć, kliknij w obrazek.

Napoje migdałowe — ranking

Mleka roślinne ranking napoje migdałowe 2
Aby powiększyć, kliknij w obrazek.

Napoje owsiane — ranking

Mleka roślinne ranking napoje owsiane 2
Aby powiększyć, kliknij w obrazek.

Napoje kokosowe — ranking

Mleka roślinne ranking napoje kokosowe 2
Aby powiększyć, kliknij w obrazek.

 

4 komentarzy dla “Mleka roślinne – ranking”

  1. Witam, czy przy alergii na białko mleka krowieg, dziecko może pić mleko sojowe? Czy nie wystąpi alergia krzyżowa?

  2. Widzę ze z rankingu np. mleko alpro rożnego smaku i również to bez cukru jest nieodpowiednie dla dziecka, dlaczego? Bo są one dodatkowo wspomagane wapniem. Co w przypadku kiedy dziecko jest na diecie wegańskiej ?

    1. Cytat z powyższego artykułu 🙂 „Zarówno mleko mamy, jak i mleko modyfikowane są dobrym źródłem wapnia. Dlatego nie ma potrzeby dodatkowo dostarczać go z mlekiem roślinnym, jeśli dziecko wypija jeszcze sporo mleka z piersi lub butelki. Ale jeśli kupujesz takie wzbogacane mleko dla siebie, możesz też go używać do przygotowywania posiłków dla niemowlaka. Pamiętaj, że wapń utrudnia wchłanianie żelaza. Więc jeśli macie problem z żelazem, to najlepiej kupować mleko roślinne bez dodatku wapnia. Wtedy żelazo zawarte w przygotowywanym posiłku lepiej się wchłonie.

      Dla starszego dziecka, które nie pije już mleka z piersi, mleka modyfikowanego oraz nie spożywa mleka krowiego i nabiału, wybieraj koniecznie napoje roślinne wzbogacane wapniem. Jeśli Twoje dziecko nie może spożywać mleka krowiego lub nabiału, najlepszym wyborem będzie dla niego mleko sojowe wzbogacone wapniem.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.