cukier w diecie dziecka zdrowe zamienniki cukru

Cukier w diecie dziecka – zdrowe zamienniki cukru, czy istnieją?

Cukier – w obecnych czasach znajdziemy go w większości sklepowych produktów. Jeśli czytasz składy produktów, to pewnie się orientujesz, że producenci żywności dodają glukozę nawet do wędliny. Chcąc uniknąć białego cukru w diecie dziecka często szukamy alternatyw. Ale czy istnieją zdrowe zamienniki cukru odpowiednie dla małych dzieci?

Cukier krzepi, czy na pewo?

Cukier poza energią nie dostarcza organizmowi żadnych składników odżywczych. Do tego wpływa negatywnie na nasze zdrowie i może być źródłem wielu chorób.

Czym w takim razie zastąpić cukier?  Czy niemowlak w ogóle potrzebuje słodyczy? Czy istnieją „zdrowe zamienniki cukru”? Czy jest miejsce na cukier w diecie dziecka? Na te pytania opowiadam w dzisiejszym wpisie.

Sprawdź też mojego nowego e-booka „Słodycze bez cukru”, w którym dzielę się swoimi sprawdzonymi przepisami na pyszne i zdrowe desery słodzone jedynie owocami ❤

Cukier w diecie dziecka – zalecenia

Cukier nie jest zalecany w żywieniu niemowląt ze względu na kształtowanie się niewłaściwych preferencji żywieniowych i w konsekwencji zwiększone ryzyko występowania chorób dietozależnych w późniejszych latach życia. (Żywienie niemowląt i małych dzieci red. H. Weker, M. Barańska).

Twoje dziecko nie potrzebuje cukru. Unikaj słodkich przekąsek i napojów (w tym soków owocowych i innych napojów owocowych), pomoże to zapobiec próchnicy zębów. (NHS, Foods to avoid giving babies and young children)

Cukier może powodować próchnicę zębów i stwarzać zagrożenia, że Twoje dziecko znajdzie się w grupie ryzyka chorób dietozależnych, gdy będzie starsze. (First Solid Food, Health Canada)

cukier w diecie dziecka zdrowe zamienniki cukru dla dzieci

 

Jak widzisz, wiele instytucji zajmujących się zdrowiem dzieci odradza podawanie cukru, soków i słodzonych napojów małym dzieciom. Cukier nie niesie za sobą żadnych korzyści zdrowotnych, a jego nadmiar wpływa negatywnie na nasze zdrowie. Poza tym, że może powodować próchnice zębów, może też przyczynić się do powstawania chorób dietozależnych. Nadmierne spożywanie cukru może doprowadzić do wystąpienia otyłości, cukrzycy typu 2 oraz chorób sercowo-naczyniowych.

Kiedy wprowadzić cukier do diety dziecka?

Najlepiej byłoby unikać dosładzania i słodyczy tak długo, jak tylko jest to możliwe.

Dziecko na pewno kiedyś zetknie się ze słodyczami – to nieuniknione. Nie oznacza to jednak, że trzeba już w okresie niemowlęcym wprowadzać dosładzane produkty do diety niemowlaka, aby zaznajomiło się z ich smakiem. Ze słodkich pokarmów maluchowi w zupełności wystarczą mleko i owoce.

Pierwsze lata życia powinny być etapem, w którym dziecko poznaje naturalne smaki, otrzymuje wartościowe posiłki i kształtuje swoje preferencje żywieniowe. Podając słodzone produkty na tym etapie nie tylko pozbawiamy dziecko możliwości spróbowania naturalnych smaków. Zapełniamy też jego brzuszek pustymi kaloriami. Pamiętaj, że małe dziecko ma też mały żołądek. Jeśli podasz mu do jedzenia słodkie ciasteczka, nie będzie tam miejsca na pełnowartościowy posiłek. 

1000 pierwszych dni – czas na budowanie zdrowych nawyków

Pierwsze lata życia maluszka są kluczowym etapem w budowaniu jego późniejszych nawyków żywieniowych. To również czas, gdy to my rodzice mamy największy wpływ na to, co je nasze dziecko. Dlatego moim zdaniem, nie jest to dobry moment na wprowadzanie do diety dziecka kiepskiej jakości słodyczy ze sklepu, czy innych słodzonych produktów (np. słodkich serków, jogurtów, bułeczek itp.).

Jeśli tylko masz możliwość, przygotowuj słodycze w domu wykorzystując do tego np. owoce, które poza słodkim smakiem  mają też wartość dodaną – witaminy, minerały i błonnik. Domowe słodycze bez cukru, czy słodzików to na pewno dużo zdrowsza alternatywa dla kupnych ciasteczek, batoników, czy słodkich bułek. 

 

NOWY E-BOOK SŁODYCZE BEZ CUKRU

Tak zwane „zdrowe zamienniki cukru” – czy można podać niemowlakowi?

Niemowlęta nie powinny otrzymywać posiłków dosładzanych zarówno cukrem, jak i jego zdrowszymi alternatywami.

Wiąże się to z budowaniem właściwych nawyków żywieniowych. Jeśli dziecko już na tak wczesnym etapie poznawania smaków będzie otrzymywało dosładzane posiłki, niechętnie będzie sięgać po produkty mniej słodkie np. warzywa. Ponad to, produkty określane jako „zdrowe zamienniki cukru”, takie jak cukier trzcinowy, cukier kokosowy, syrop daktylowy, czy syrop z agawy, nie są wcale tak zdrowe jak nam się wydaje. Substancje te mają bardzo zbliżoną zawartość cukrów prostych do białego cukru z cukierniczki. A zastępniki białego cukru takie jak np. ksylitol, czy erytrytol nie są polecane małym dzieciom. U takich maluszków nawet niewielka ilość tych substancji może powodować problemy ze strony układu pokarmowego. 

Często jako zdrowe zamienniki cukru wymieniane są:

  • CUKIER TRZCINOWY – poza tym, że wytwarzany jest z trzciny cukrowej, a nie z buraków, nie różni się zbyt wiele od zwykłego białego cukru. Cukier nierafinowany zawiera śladowe ilości minerałów takich jak: żelazo, magnez, wapń i potas.

 

  • CUKIER KOKOSOWY – jest to cukier pozyskany z soku palmy kokosowej, ma nieco niższy indeks glikemiczny niż zwykły cukier. Także zawiera niewielkie ilości minerałów takich jak: żelazo, cynk, wapń i potas.

 

  • MIÓD – ze względu na to, że może zawierać przetrwalniki clostridium botulinum wywołujące botulizm dziecięcy, nie należy wprowadzać miodu do diety dziecka przez ukończeniem 1 roku życia. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj: Czy niemowlę może jeść miód?

 

  • KSYLITOL – inaczej zwany „cukrem brzozowym” (pierwotnie był pozyskiwany z brzozy), jest to alkohol cukrowy. Ksylitol ma niski indeks glikemiczny. Jest też mniej kaloryczny od cukru. Wyróżnia go to, że wykazuje działanie przeciwpróchniczne. Ze względu na możliwe skutki uboczne stosowania ksylitolu, głównie ze strony układu pokarmowego (ból brzucha, wzdęcia, biegunki), nie zaleca się podawania go małym dzieciom.

 

  • ERYTRYTOL – podobnie jak ksylitol jest alkoholem cukrowym i ma bardzo niski indeks glikemiczny. Jest praktycznie bezkaloryczny. Nie powoduje próchnicy zębów. Jest też trochę lepiej tolerowany przez organizm niż ksylitol – rzadko wywołuje skutki uboczne w postaci bólu brzucha, czy biegunki. Jednak tak jak w przypadku ksylitolu, byłabym ostrożna, jeśli chodzi o podawanie erytrytolu małym dzieciom.

 

  • SYROP Z AGAWY/ DAKTYLOWY/ KLONOWY – te syropy to również cukry proste. Wytwarza się je z soków, które następnie przez odparowanie stają się gęstym, ciemnym cukrowym syropem. Są nieco mniej kaloryczne niż biały cukier i dzięki temu można je nazwać troszeczkę „zdrowszą alternatywą cukru”, jednak nie są to produkty, które powinny się znajdować w diecie małego dziecka.

 

Jak widzisz jest wiele zamienników zwykłego białego cukru (na pewno nie wymieniłam wszystkich jakie są obecnie dostępne na rynku). Czy są to zdrowe zamienniki cukru? Moim zdaniem nie do końca. A na pewno wszystkie są zbędę w diecie małego dziecka.

 

cukier w diecie dziecka kiedy wprowadzić słodycze

Substancje słodzące w produktach dla niemowląt – czego unikać?

Producenci żywności dla niemowląt i małych dzieci często, aby nie budzić naszych podejrzeń, zwykły biały cukier zastępują:

  • syropem glukozowym
  • syropem glukozowo-fruktozowym
  • syropem kukurydzianym
  • syropem ryżowym
  • zagęszczonymi sokami np. jabłkowym, winogronowym
  • maltitolem
  • izomaltulozą

Wszystkie wyżej wymienione substancje to po prostu inne, słodkie zamienniki cukru, których powinniśmy unikać w diecie dziecka, aby kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe i dbać o zdrowie naszych najmłodszych.

Zdrowe zamienniki cukru odpowiednie dla niemowlaka

Jeśli przygotowujesz domowy deser, czy ciasto i chciałabyś nadać mu odrobinę naturalnej słodyczy, to najlepiej do tego celu użyć:

  • suszonych owoców np. rodzynek, daktyli, moreli, śliwek (znajdź takie bez konserwantów i dodanego cukru)
  • świeżych owoców np. puree z banana, jabłka, gruszki, mango, brzoskwini itp.
  • słodkich warzyw np. puree z dyni, batata, buraka

Podsumowanie

Pamiętaj, że słodycze są zbędnym elementem diety małego dziecka. Niemowlęta nie potrzebują dosładzanych ciasteczek ze sklepu, słodkiej herbatki, soczków, czy słodkich serków waniliowych. Dopóki dziecku nie podasz tego typu produktów, ono nie będzie wiedziało o ich istnieniu 🙂

 

 

4 komentarzy dla “Cukier w diecie dziecka – zdrowe zamienniki cukru, czy istnieją?”

  1. Proszę podpowiedzieć, co w przypadku 2 latka? Unikaliśmy cukru „dosładzając się” bananem np w kaszkach, daktylami, rodzinkami. Córka jest w okresie remisji cukrzycowej,teraz wszystkie nasze słodzidła zostały wykluczone. Czy mogę stosować u niej ksylitol (jadla już ok mc, nie zauważyłam niepokojących objawów), czy może spróbować cukru kokosowego? Stewia u nas odpada, wogole nam nie smakuje. Mojego 2 latka już nie przechytrze, tym bardziej, że starszak w domu, jakieś domowe ciasteczka, czy zelki muszą być gdzieś w pogotowiu. Pomóż mi proszę 🙂

    1. Cześć Magda,
      w Waszej sytuacji najlepszy będzie ksylitol i erytrytol, tylko trzeba pamiętać, że w większych ilościach może działać przeczyszczająco 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *