zdrowe zamienniki cukru

Cukier w diecie niemowlaka – zdrowe zamienniki cukru

Cukier – w obecnych czasach znajdziemy go w większości sklepowych produktów. Jeśli czytasz składy produktów, to pewnie się orientujesz, że producenci żywności dodają glukozę nawet do wędliny. Czy jest w tym coś złego? Tak.

Cukier poza energią nie dostarcza organizmowi żadnych składników odżywczych. Do tego wpływa negatywnie na nasze zdrowie i jest źródłem wielu chorób.

Czym w takim razie zastąpić cukier? Czy istnieją „zdrowe zamienniki cukru”? Czy niemowlak w ogóle potrzebuje słodyczy? Na te pytania opowiadam w dzisiejszym wpisie. Na końcu znajdziesz też przepisy na zdrowe słodkie przekąski, które raz na jakiś czas może zjeść nawet niemowlak w trakcie rozszerzania diety 🙂

Cukier w diecie niemowlaka – zalecenia

Cukier nie jest zalecany w żywieniu niemowląt ze względu na kształtowanie się niewłaściwych preferencji żywieniowych i w konsekwencji zwiększone ryzyko występowania chorób dietozależnych w późniejszych latach życia. (Żywienie niemowląt i małych dzieci red. H. Weker, M. Barańska).

Twoje dziecko nie potrzebuje cukru. Unikając słodkich przekąsek i napojów (w tym soków owocowych i innych napojów owocowych), pomoże to zapobiec próchnicy zębów. (NHS, Foods to avoid giving babies and young children)

Cukier może powodować próchnicę zębów i stwarzać zagrożenia, że Twoje dziecko znajdzie się w grupie ryzyka chorób dietozależnych, gdy będzie starsze. (First Solid Food, Health Canada)

Kiedy wprowadzić cukier do diety dziecka?

Najlepiej byłoby unikać dosładzania i słodyczy tak długo, jak tylko jest to możliwe.

Dziecko na pewno kiedyś zetknie się ze słodyczami – to nieuniknione. Nie znaczy to jednak, że trzeba już w okresie niemowlęcym wprowadzać dosładzane produkty do diety niemowlaka, aby zaznajomiło się z ich smakiem. Ze słodkich pokarmów maluchowi w zupełności wystarczą owoce.

Czas rozszerzania diety powinien być etapem, w którym dziecko poznaje naturalne smaki, otrzymuje wartościowe posiłki i kształtuje swoje preferencje żywieniowe.

Podając słodzone produkty już na tym etapie, nie bądźmy zdziwieni, kiedy później 2-3 latek nie będzie chciał jeść nic innego niż słodkie deserki, ciasteczka, czy inne dosładzane produkty.

 

cukier w diecie niemowlaka - zdrowe zamienniki cukru

Tak zwane „zdrowe zamienniki cukru” – czy można podać niemowlakowi?

Niemowlęta nie powinny otrzymywać posiłków dosładzanych zarówno cukrem, jak i jego zdrowszymi alternatywami.

Wiąże się to z budowaniem zdrowych nawyków żywieniowych. Jeśli dziecko już na tak wczesnym etapie poznawania smaków będzie otrzymywało dosładzane posiłki, niechętnie będzie sięgać po produkty mniej słodkie np. warzywa.

 

Często jako zdrowe zamienniki cukru wymieniane są:

  • CUKIER TRZCINOWY – poza tym, że wytwarzany jest z trzciny cukrowej, a nie z buraków, nie różni się zbyt wiele od zwykłego białego cukru. Cukier nierafinowany zawiera śladowe ilości minerałów takich jak: żelazo, magnez, wapń i potas.

 

  • CUKIER KOKOSOWY – jest to cukier pozyskany z soku palmy kokosowej, ma nieco niższy indeks glikemiczny niż zwykły cukier. Także zawiera niewielkie ilości minerałów takich jak: żelazo, cynk, wapń i potas.

 

  • MIÓD – ze względu na to, że może zawierać przetrwalniki clostridium botulinum wywołujące botulizm dziecięcy, nie należy wprowadzać miodu do diety dziecka przez ukończeniem 1 roku życia. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj: Czy niemowlę może jeść miód?

 

  • KSYLITOL – inaczej zwany „cukrem brzozowym” (pierwotnie był pozyskiwany z brzozy), jest to alkohol cukrowy. Ksylitol ma niski indeks glikemiczny. Jest też mniej kaloryczny od cukru. Wyróżnia go to, że wykazuje działanie przeciwpróchniczne. Ze względu na możliwe skutki uboczne stosowania ksylitolu, głównie ze strony układu pokarmowego (ból brzucha, wzdęcia, biegunki), nie zaleca się podawania go małym dzieciom.

 

  • ERYTRYTOL – podobnie jak ksylitol jest alkoholem cukrowym i ma bardzo niski indeks glikemiczny. Jest praktycznie bezkaloryczny. Nie powoduje próchnicy zębów. Jest też trochę lepiej tolerowany przez organizm niż ksylitol – rzadko wywołuje skutki uboczne w postaci bólu brzucha, czy biegunki. Jednak tak jak w przypadku ksylitolu, byłabym ostrożna, jeśli chodzi o podawanie erytrytolu małym dzieciom.

 

  • SYROP Z AGAWY/ DAKTYLOWY/ KLONOWY – te syropy to również cukry proste. Wytwarza się je z soków, które następnie przez odparowanie stają się gęstym, ciemnym cukrowym syropem. Są nieco mniej kaloryczne niż biały cukier i dzięki temu można je nazwać trochę „zdrowszą alternatywą cukru”.

 

Jak widzisz jest wiele zamienników zwykłego białego cukru (na pewno nie wymieniłam wszystkich jakie są obecnie dostępne na rynku). Czy są to zdrowe zamienniki? Moim zdaniem nie do końca. A na pewno wszystkie są zbędę w diecie małego dziecka.

 

zdrowe zamienniki cukru

Substancje słodzące w produktach dla niemowląt – czego unikać?

Producenci żywności dla niemowląt i małych dzieci często, aby nie budzić naszych podejrzeń, zwykły biały cukier zastępują:

  • syropem glukozowym
  • syropem glukozowo-fruktozowym
  • syropem kukurydzianym
  • syropem ryżowym
  • zagęszczonymi sokami np. jabłkowym, winogronowym
  • maltitolem
  • izomaltulozą

Wszystkie wyżej wymienione substancje to po prostu inne, słodkie zamienniki cukru, których powinniśmy unikać w diecie dziecka, aby kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe.

Zdrowe zamienniki cukru odpowiednie dla niemowlaka

Jeśli przygotowujesz domowy deser, czy ciasto i chciałabyś nadać mu odrobinę naturalnej słodyczy, to najlepiej do tego celu użyć np.

  • suszonych owoców np. rodzynek, daktyli, moreli, śliwek (znajdź takie bez konserwantów i dodanego cukru)
  • świeżych owoców np. puree z banana, jabłka, gruszki, mango, brzoskwini itp.
  • słodkich warzyw np. puree z dyni, batata, buraka

Podsumowanie

Pamiętaj, że słodycze są zbędnym elementem diety małego dziecka. Niemowlęta nie potrzebują dosładzanych ciasteczek, słodkiej herbatki, soczków, czy słodkich serków waniliowych. Dopóki dziecku nie podasz tego typu produktów, ono nie będzie wiedziało o ich istnieniu 🙂

 

Moje przepisy na słodkości dla malucha z wykorzystaniem owoców

Orzechowe ciasteczka z ciecierzycy:

Kliknij po przepis

Domowe biszkopty bez cukru:

Kliknij po przepis

Babeczki jagodowe:

Kliknij po przepis

Krem “czekoladowy”:

Kliknij po przepis

 

2 thoughts on “Cukier w diecie niemowlaka – zdrowe zamienniki cukru”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *