czego nie podawać niemowlakowi

Czego nie podawać niemowlakowi? Lista produktów niebezpiecznych dla zdrowia dziecka.

Etap rozszerzania diety to niezwykłe doświadczenie dla malucha. Dzięki niemu poznaje nowe smaki, zapachy, bada konsystencję pokarmów. A my rodzice, mamy za zadanie zapewnić mu w tym czasie zdrowe, smaczne, a przede wszystkim bezpieczne posiłki. Poniżej znajdziesz informacje czego nie wolno podawać niemowlakowi oraz listę produktów najbardziej niebezpiecznych dla zdrowia dziecka.


Co można podać niemowlakowi, a czego nie?

Najnowszy schemat rozszerzania diety jest bardzo elastyczny. Nie ma w nim konkretnych zaleceń, w którym miesiącu należy podać dany produkt oraz jakiej ma być konsystencji. Rodzic sam decyduje o tym, co zaproponuje niemowlakowi, czy będą to papki, czy od początku będzie podawał kawałki metodą BLW. Należy jednak pamiętać, że są produkty, których niemowlę zdecydowanie nie może jeść. Mogą one zagrażać jego życiu lub zdrowiu. Są też potrawy, których niemowlę nie powinno jeść ze względu na to, że są niezdrowe, ciężkostrawne, i których my również powinniśmy unikać w swojej diecie.


Czego nie podawać niemowlakowi:

  1. surowego mięsa
  2. surowych jaj i potraw z ich zawartością np. domowy majonez, kremy do ciast, domowe lody
  3. surowych ryb
  4. miodu
  5. grzybów leśnych
  6. miękkich serów dojrzewających typu: brie, camembert
  7. produktów z mleka niepasteryzowanego
  8. cukru
  9. soli
  10. maku (w dużych ilościach)
  11. mleka krowiego jako substytut mleka matki/mleka modyfikowanego
  12. mleka koziego i owczego
  13. napoju ryżowego („mleka” ryżowego)

*Na czerwono zostały zaznaczone produkty, które mogą bezpośrednio zagrażać zdrowiu i życiu dziecka.


Czego niemowlę nie powinno spożywać:

  • wędlin sklepowych, w tym parówek
  • soków
  • herbatek rozpuszczalnych dla niemowląt, w tym herbaty z kopru włoskiego
  • jogurtów/serków typowo dla dzieci
  • mleka UHT
  • kaszek dla niemowląt zawierających cukier
  • vegety, kostek rosołowych, czy innych sztucznych wzmacniaczy smaku
  • potraw smażonych w głębokim tłuszczu np. frytek, kotletów, pączków, fast foodów
  • napojów gazowanych
  • wody smakowej
  • wysoko przetworzonej i konserwowej żywności typu: pasztety, konserwy rybne, gorące kubki, zupki chińskie itd.

Pamiętaj, wybierając w sklepie produkty dla Twojego malucha, zawsze sprawdzaj ich skład!

Produkty przeznaczone dla niemowląt nie powinny przede wszystkim zawierać soli i cukru, substancji słodzących (w tym zagęszczonych soków, syropu glukozowego, syropu glukozowo-fruktozowego, syropu kukurydzianego, aspartamu), konserwantów, sztucznych barwników i wypełniaczy.

Im krótsza lista składników, tym lepiej 🙂 


Źródło:

  • Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne/Pediatria. 2014
  • Poradnik Żywienia Niemowląt, Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin, Medycyna Praktyczna 2014
  • NHS, Foods to avoid giving babies and young children, https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/foods-to-avoid-giving-babies-and-young-children/
  • Żywienie niemowląt i małych dzieci, Instytut Matki i Dziecka, 2014
  • Rozszerzanie diety niemowląt, E. Ehmke vel Emczyńska-Seliga https://ncez.pl/dzieci-i-mlodziez/dzieci-0-3/rozszerzanie-diety-niemowlat

rozszerzanie diety krok po kroku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *