ryba dla niemowlaka

Jakie ryby dla niemowlaka? Czy wszystkie są bezpieczne?

Ryby to świetne źródło białka, żelaza oraz zdrowych tłuszczów (niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym DHA). Są one istotnym elementem diety dziecka. Jednak nie wszystkie ryby warto jeść. Aby ułatwić Ci wybór ryby dla niemowlaka, przygotowałam zestawienie gatunków, których należy unikać oraz tych, które śmiało możesz podawać.

Dlaczego warto jeść ryby?

Ryby powinny być częścią zdrowej zbilansowanej diety, dlatego że są dobrym źródłem:

  • białka
  • kwasów tłuszczowych omega-3 (DHA i EPA)
  • witaminy B12 i witaminy D
  • żelaza, które jest ważne w diecie niemowląt i małych dzieci
  • innych minerałów, takich jak selen, cynk i jod.

Ryby a suplementacja DHA

Niemowlęta poniżej 6 miesiąca życia karmione piersią otrzymują długołańcuchowe, wielonienasycone kwasy tłuszczowe wraz z mlekiem matki. Nie potrzebują więc ich dodatkowej suplementacji. Aby zapewnić dziecku odpowiednią ilość DHA w mleku, mama karmiąca powinna przyjmować dodatkowo > 200 mg DHA dziennie (tłusta ryba 2x w tygodniu lub suplementacja na poziomie 400-600 mg DHA dziennie).

Natomiast niemowlętom karmionym mlekiem modyfikowanym, zaleca się podawanie mieszanki wzbogaconej o kwas DHA. Od lutego 2020 roku w krajach Unii Europejskiej obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące składu preparatów do początkowego i dalszego żywienia niemowląt. Jedną z wprowadzonych zmian jest właśnie nałożenie na producentów obowiązku dodawania do mleka modyfikowanego kwasu DHA. W związku z tym wszystkie dostępne na rynku mleka modyfikowane powinny zawierać DHA.

Po 6 miesiącu głównym źródłem DHA w diecie dziecka powinny powoli stawać się produkty uzupełniające (w tym tłuste ryby morskie). Jeśli dziecko nie spożywa odpowiedniej ilości DHA z pokarmem stałym, można rozważyć suplementację.

 

ryby dla niemowlaka dha

Alergia na ryby – czy jest się czego bać?

Niektórzy rodzice zwlekają z podaniem ryby niemowlakowi, ponieważ boją się wystąpienia alergii. Uczulenie na ryby nie jest jednak tak powszechne, jak nam się wydaje. Co więcej, regularne spożywanie ryb w pierwszym roku życia nie zwiększa ryzyka wystąpienie alergii u dziecka, a wręcz sprzyja rozwojowi tolerancji immunologicznej, tym samym zmniejszając szanse wystąpienia uczulenia na ryby u malucha. Specjaliści od żywienia zalecają podawanie ryb dzieciom już po 6 miesiącu życia. Na początek należy podawać niemowlakowi rybę w małych porcjach, obserwując reakcję organizmu.

Jakich ryby nie wolno podawać niemowlakowi?

Na pewno niemowlakowi nie wolno podawać ryb surowych, których spożycie może wiązać się z ryzykiem zakażenia groźnymi drobnoustrojami chorobotwórczymi. Powinniśmy także unikać ryb marynowanych, ze względu zbyt duże stężenie soli, oraz ryb wędzonych, które zawierają szkodliwe substancje powstałe w procesie wędzenia.

 

jakich ryb nie podawać niemowlakowi

Ryby a zanieczyszczenia

Najnowsze badania pokazują, że w Polsce z roku na rok spożywamy coraz mniej ryb. Niechęć do ich spożywania może wynikać ze strachu przed zanieczyszczeniami substancjami toksycznymi takimi jak: rtęć, ołów, kadm, arszenik, czy dioksyny. Dostają się one do wód śródlądowych i morskich, zanieczyszczając je i gromadząc się w organizmach ryb w nich żyjących.

Najwięcej zanieczyszczeń będą zawierały ryby drapieżne długożyjące, dlatego że żywią się one innymi rybami i w ten sposób kumulują toksyczne substancje. Unikać należy przede wszystkim: miecznika, rekina, makreli królewskiej, tuńczyka oraz płytecznika.

Ryby, których należy unikać:

  • panga
  • tilapia
  • makrela królewska
  • tuńczyk
  • rekin
  • miecznik
  • łosoś hodowlany
  • płatecznik
  • marlin
  • jesiotr
  • turbot
  • węgorz
  • okoń morski
  • ryba maślana

Jakie ryby są odpowiednie dla niemowlaka?

Wybór ryby dla niemowlaka to niełatwe zadanie. Dla najmłodszych smakoszy polecane jest spożywanie zarówno tłustych, jak i chudych ryb morskich przynajmniej raz lub dwa razy w tygodniu. Przy czym warto zaznaczyć, że to ryby tłuste są lepszym źródłem DHA.

Dla najmłodszych najbardziej polecane są na przykład:

  • śledź,
  • łosoś dzikożyjący,
  • szprot,
  • sardynki,
  • pstrąg,
  • flądra,
  • dorsz,
  • makrela atlantycka,
  • morszczuk.

Jak przygotować rybę dla niemowlaka?

Przede wszystkim rybę przed przygotowaniem należy dokładnie oczyścić z ości. Dla pewności można ją zmielić i podać w formie pulpetów lub kotlecików (tutaj znajdziesz przepis na pieczone kotleciki rybne). Rybę dla niemowlaka można także ugotować w wodzie (np. dodać do zupki) lub przyrządzić na parze.

 

ryby dla niemowlaka przepis

Czym się kierować kupując ryby dla niemowlaka?

Najlepiej wybierać ryby z certyfikatem MSC lub ASC (oznacza to, że ryba pochodzi z kontrolowanej hodowli lub ze zrównoważonych połowów). Jeśli kupujesz ryby w opakowaniu, sprawdź na etykiecie, czy ryba była wcześniej mrożona. Jeśli tak, przygotuj ją tego samego dnia. Jeśli ryba nie była wcześniej mrożona, możesz ją poporcjować i zamrozić.

 

Źródła:

  • Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne/Pediatria. 2021
  • Polska w liczbach, Spożycie ryb w Polsce, GUS, 2017, www.stat.gov.pl
  • Kwasy omega-3, H. Szajewska, Medycyna Praktyczna, https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/zywienie/72288,kwasy-omega-3
  • FDA, Advice about Eating Fish For Women Who Are or Might Become Pregnant, Breastfeeding Mothers, and Young Children, https://www.fda.gov/food/consumers/advice-about-eating-fish?fbclid=IwAR1nOWogN631QR2kLUVBO1Phvuqr-mn3oI5OfcSQatsaC_dfiNzOLGJxajE
  • NHS, Eat well, Fish and shellfish, https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/fish-and-shellfish-nutrition/
  • Health Canada, Mercury in Fish, https://www.canada.ca/en/health-canada/services/food-nutrition/food-safety/chemical-contaminants/environmental-contaminants/mercury/mercury-fish.html
  • Łosoś dziki czy hodowlany, którego wybrać? https://technologzywnosciradzi.pl/losos-dziki-czy-hodowlany/

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *