ryba dla niemowlaka

Jaka ryba dla niemowlaka?

Ryby to świetne źródło białka, żelaza oraz zdrowych tłuszczów (niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym DHA). Są one istotnym elementem diety dziecka. Jednak nie wszystkie gatunki ryb warto proponować dzieciom. Jaka ryba dla niemowlaka będzie najlepsza? Dowiesz się czytając poniższy artykuł.

Dlaczego warto jeść ryby?

Ryby powinny być częścią zdrowej zbilansowanej diety, dlatego że są dobrym źródłem:

  • białka
  • kwasów tłuszczowych omega-3 (DHA i EPA)
  • witaminy B12 i witaminy D
  • żelaza, które jest ważne w diecie niemowląt i małych dzieci
  • innych minerałów, takich jak selen, cynk i jod.

DHA dla niemowląt?

Niemowlęta poniżej 6 miesiąca życia karmione piersią otrzymują długołańcuchowe, wielonienasycone kwasy tłuszczowe wraz z mlekiem matki. Nie potrzebują więc ich dodatkowej suplementacji. Aby zapewnić dziecku odpowiednią ilość DHA w mleku, mama karmiąca powinna przyjmować dodatkowo > 200 mg DHA dziennie (tłusta ryba 2 razy w tygodniu lub suplementacja na poziomie 400-600 mg DHA dziennie).

Natomiast niemowlętom karmionym mlekiem modyfikowanym, zaleca się podawanie mieszanki wzbogaconej o kwas DHA. Od lutego 2020 roku w krajach Unii Europejskiej obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące składu preparatów do początkowego i dalszego żywienia niemowląt. Jedną z wprowadzonych zmian jest właśnie nałożenie na producentów obowiązku dodawania do mleka modyfikowanego kwasu DHA. W związku z tym wszystkie dostępne na rynku mleka modyfikowane powinny zawierać DHA.

Po 6 miesiącu głównym źródłem DHA w diecie dziecka powinny powoli stawać się produkty uzupełniające (w tym tłuste ryby morskie). Jeśli dziecko nie spożywa odpowiedniej ilości DHA z pokarmem stałym, można rozważyć suplementację.

Suplementacja DHA jest wskazane, gdy spożycie DHA z pokarmem jest mniejsze niż 100 mg na dobę.

 

ryba dla niemowlaka dha

Od kiedy ryby?

Ryby powinny zagościć w jadłospisie niemowlaka już po 6 miesiącu życia. Można je podawać od początku rozszerzania diety. Oczywiście w odpowiedniej i dostosowanej do umiejętności dziecka formie.

“Począwszy od 6. m.ż., wszystkie niemowlęta powinny otrzymywać pokarmy uzupełniające zawierające żelazo, w tym mięso, ryby i/lub produkty zbożowe wzbogacane żelazem.” (Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, 2021)

Alergia na ryby u niemowlaka

Niektórzy rodzice zwlekają z podaniem ryby niemowlakowi, ponieważ boją się wystąpienia alergii. Uczulenie na ryby nie jest jednak tak powszechne, jak nam się wydaje. Co więcej, regularne spożywanie ryb w pierwszym roku życia nie zwiększa ryzyka wystąpienie alergii u dziecka, a wręcz sprzyja rozwojowi tolerancji immunologicznej, tym samym zmniejszając szanse wystąpienia uczulenia na ryby u malucha. Specjaliści od żywienia zalecają podawanie ryb dzieciom już po 6 miesiącu życia. Na początek należy podawać niemowlakowi rybę w małych porcjach, obserwując reakcję organizmu.

“Aktualne wytyczne są zgodne, że nie ma danych naukowych uzasadniających wprowadzanie pokarmów alergizujących w późniejszym wieku niż inne pokarmy uzupełniające w celu zmniejszenia ryzyka alergii na pokarm” (Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, 2021)

Jaka ryba dla niemowlaka?

Na pewno niemowlakowi nie wolno podawać ryb surowych, których spożycie może wiązać się z ryzykiem zakażenia groźnymi drobnoustrojami chorobotwórczymi. Powinniśmy także unikać ryb marynowanych, ze względu zbyt duże stężenie soli, ryb smażonych na głębokim tłuszczu oraz ryb wędzonych, które zawierają szkodliwe substancje powstałe w procesie wędzenia. 

 

wędzona ryba dla niemowlaka

Ryby a zanieczyszczenia

Najnowsze badania pokazują, że w Polsce z roku na rok spożywamy coraz mniej ryb. Niechęć do ich spożywania może wynikać ze strachu przed zanieczyszczeniami substancjami toksycznymi takimi jak: rtęć, ołów, kadm, arszenik, czy dioksyny. Dostają się one do wód śródlądowych i morskich, zanieczyszczając je i gromadząc się w organizmach ryb w nich żyjących.

Najwięcej zanieczyszczeń będą zawierały ryby drapieżne długożyjące, dlatego że żywią się one innymi rybami i w ten sposób kumulują więcej toksycznych substancji. Unikać należy przede wszystkim: miecznika, rekina, makreli królewskiej, tuńczyka oraz płytecznika.

Ryby, których lepiej unikać:

  • panga
  • tilapia
  • makrela królewska
  • tuńczyk
  • rekin
  • miecznik
  • łosoś hodowlany
  • płytecznik
  • marlin
  • jesiotr
  • turbot
  • węgorz
  • okoń morski
  • ryba maślana

Najzdrowsze ryby dla niemowlaka

Wybór ryby dla niemowlaka to niełatwe zadanie. Dla najmłodszych smakoszy polecane jest spożywanie zarówno tłustych, jak i chudych ryb morskich przynajmniej raz lub dwa razy w tygodniu. Przy czym warto zaznaczyć, że to ryby tłuste są lepszym źródłem DHA.

Dla najmłodszych najbardziej polecane są na przykład:

  • śledź,
  • łosoś dzikożyjący,
  • szprot,
  • sardynki,
  • pstrąg,
  • flądra,
  • dorsz,
  • makrela atlantycka,
  • morszczuk.

Ryba dla niemowlaka – jak przygotować?

Przede wszystkim rybę przed przygotowaniem należy dokładnie oczyścić z ości. Dla pewności można ją zmielić i podać w formie pulpetów lub kotlecików (sprawdź mój przepis na pieczone kotleciki rybne). Rybę dla niemowlaka można także ugotować w wodzie (np. dodać do zupy dla dziecka i zblendować razem z pozostałymi składnikami) lub przyrządzić filet rybny na parze i przed podaniem dziecku dokładnie go oczyścić z pozostałych ości.

 

ryba dla niemowlaka przepis

Ryba dla niemowlaka – jak kupować?

Najlepiej wybierać ryby z certyfikatem MSC lub ASC (oznacza to, że ryba pochodzi z kontrolowanej hodowli lub ze zrównoważonych połowów). Jeśli kupujesz ryby w opakowaniu, sprawdź na etykiecie, czy ryba była wcześniej mrożona. Jeśli tak, przygotuj ją tego samego dnia. Natomiast, jeśli ryba nie była wcześniej mrożona, możesz ją poporcjować i zamrozić.

 

Może Cię też zainteresować:

Jakie mięso dla niemowlaka? Ile mięsa i jak często proponować dziecku?

 


Źródła:

  • Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne/Pediatria. 2021
  • Polska w liczbach, Spożycie ryb w Polsce, GUS, 2017, www.stat.gov.pl
  • Kwasy omega-3, H. Szajewska, Medycyna Praktyczna, https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/zywienie/72288,kwasy-omega-3
  • FDA, Advice about Eating Fish For Women Who Are or Might Become Pregnant, Breastfeeding Mothers, and Young Children, https://www.fda.gov/food/consumers/advice-about-eating-fish?fbclid=IwAR1nOWogN631QR2kLUVBO1Phvuqr-mn3oI5OfcSQatsaC_dfiNzOLGJxajE
  • NHS, Eat well, Fish and shellfish, https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/fish-and-shellfish-nutrition/
  • Health Canada, Mercury in Fish, https://www.canada.ca/en/health-canada/services/food-nutrition/food-safety/chemical-contaminants/environmental-contaminants/mercury/mercury-fish.html
  • Łosoś dziki czy hodowlany, którego wybrać? https://technologzywnosciradzi.pl/losos-dziki-czy-hodowlany/

 

 

6 komentarzy dla “Jaka ryba dla niemowlaka?”

  1. Witam jeżeli Pani bądź ktoś z Państwa będzie kiedyś przejazdem w Konstancinie to polecam zajrzeć do the fish of house 🙂 Bardzo duży mają asortyment ryb świeżych i nie tylko rybek 🙂 Dla małych pociech też jest wiele, moja mała np wcina od nich pasty z bułeczką. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.