ryba dla niemowlaka

Jakie ryby dla niemowlaka? Czy wszystkie są bezpieczne?

Ryby to świetne źródło wartościowego białka oraz zdrowych tłuszczów (niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym DHA oraz witaminy D3). Są one istotnym elementem diety dziecka. Jednak nie wszystkie ryby warto jeść. Aby ułatwić Ci wybór ryby dla niemowlaka, przygotowałam zestawienie gatunków, których należy unikać.

Ryby a suplementacja DHA

 

Wybór ryby dla niemowlaka to niełatwe zadanie. Dla najmłodszych smakoszy polecane jest spożywanie zarówno tłustych, jak i chudych ryb morskich przynajmniej raz lub dwa razy w tygodniu. Dzięki temu zapewniamy dziecku właściwe pokrycie zapotrzebowania na kwas DHA. Jeśli dziecko nie spożywa zalecanej ilości ryb, powinno się wprowadzić suplementację DHA. Niemowlęta karmione piersią nie muszą być suplementowane, jeśli mama spożywa odpowiednią ilość DHA (ryba 2x w tygodniu lub suplementacja na poziomie 400-600 mg dziennie). Natomiast niemowlętom karmionym mlekiem modyfikowanym, które nie mają wystarczającej ilości ryb w diecie, zaleca się suplementację DHA lub podawanie mieszanki wzbogaconej o kwas DHA.


Alergia na ryby – czy jest się czego bać?

ryba dla niemowlaka

 

Niektórzy rodzice zwlekają z przyrządzeniem ryby dla niemowlaka, ponieważ boją się wystąpienia alergii. Uczulenie na ryby nie jest jednak tak powszechne, jak nam się wydaje. Co więcej, regularne spożywanie ryb w pierwszym roku życia nie zwiększa ryzyka wystąpienie alergii u dziecka, a wręcz sprzyja rozwojowi tolerancji immunologicznej, tym samym zmniejszając szanse wystąpienia uczulenia na ryby u malucha. Specjaliści od żywienia zalecają na początek podawać niemowlakowi rybę w małych porcjach, raz w tygodniu, obserwując reakcję organizmu.


Jakich ryby nie wolno podawać niemowlakowi?

ryba dla niemowlaka

 

Na pewno niemowlakowi nie wolno podawać ryb surowych, których spożycie może wiązać się z ryzykiem zakażenia groźnymi drobnoustrojami chorobotwórczymi. Powinniśmy także unikać ryb marynowanych – zbyt duże stężenie solioraz ryb wędzonych, które zawierają szkodliwe substancje powstałe w procesie wędzenia.


Ryby a zanieczyszczenia

 

Najnowsze badania pokazują, że w Polsce z roku na rok spożywamy coraz mniej ryb. Niechęć do ich spożywania może wynikać ze strachu przed zanieczyszczeniami substancjami toksycznymi takimi jak: rtęć, ołów, kadm, arszenik, czy dioksyny. Dostają się one do wód śródlądowych i morskich, zanieczyszczając je i gromadząc się w organizmach ryb w nich żyjących.

Zawartość szkodliwych związków w rybach różni się w zależności od wielu czynników. W związku z tym, że toksyny kumulują się głównie w tłuszczu, to chude ryby  będą zawierać ich najmniejsze ilości. Biorąc pod uwagę długość życia poszczególnych gatunków, ryby drapieżne długożyjące będą najbardziej zanieczyszczone.

Dopuszczalny poziom zanieczyszczenia ryb rtęcią reguluje Rozporządzenie Komisji Europejskiej, w związku z tym ryby dostępne na naszym rynku i dopuszczone do sprzedaży powinny być bezpieczne dla zdrowia człowieka. Jednak, jeśli nie wierzysz w te zapewnienia, dla pewności powinnaś unikać ryb, które uznawane są za najbardziej niezdrowe.

 

ryby dla niemowlaka

Ponadto, na stronie EWG (The Environmental Working Group) możesz znaleźć zestawienie, które z gatunków ryb mają najwięcej kwasów Omega-3 wraz z informacją o ilości rtęci, którą zawierają. Łatwo tam sprawdzisz ile porcji tygodniowo danej ryby można bezpiecznie zjeść.


Źródła:

  • Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne/Pediatria. 2014
  • Poradnik Żywienia Niemowląt, Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin, Medycyna Praktyczna 2014
  • Żywienie niemowląt i małych dzieci, Instytut Matki i Dziecka, 2014
  • Suplementacja DHA w okresie karmienia piersią, Polskie Towarzystwo Położnych, 2018, http://www.moipip.org.pl/media/doc/aktualnosci/2018/2018-07-17_-_szkolenie_e-learningowe_suplementacja_dha.pdf
  • Polska w liczbach, Spożycie ryb w Polsce, GUS, 2017, www.stat.gov.pl
  • Kwasy omega-3, H. Szajewska, Medycyna Praktyczna, https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/zywienie/72288,kwasy-omega-3
  • Ryby – zdrowe czy skażone?, I. Przybysz, https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/ryby—–zdrowe-czy-skazone–
  • Czy spożycie ryb jest bezpieczne? D. Wnęk, Medycyna Praktyczna, https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/198170,czy-spozycie-ryb-jest-bezpieczne
  • RYBY – rodzaje, właściwości odżywcze. Czy ryby są zdrowe? M. Wróblewska, 2018, https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/co-jesz/ryby-ktore-gatunki-ryb-warto-spozywac-aa-ZE8z-yvj7-yQjy.html#ryby-po-ktore-warto-siegac
rozszerzanie diety krok po kroku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *