Rozszerzanie diety dzień po dniu

Rozszerzanie diety dzień po dniu

Często pytacie jak zacząć wprowadzanie posiłków stałych do diety niemowlaka? Jak powinno wyglądać rozszerzanie diety dzień po dniu? Od czego zacząć? Jakie produkty wybrać? We wpisie poniżej postaram się odpowiedzieć na powyższe pytania oraz pokazać Wam, jak dzień po dniu wprowadzać niemowlaka w świat nowych smaków.

Rozszerzanie diety – od czego zacząć?

Przede wszystkim, przed rozpoczęciem rozszerzania diety swojego maluszka poczytaj podstawowe informacje i zalecenia dotyczące posiłków dla niemowlaka. Znajdziesz je na mojej stronie w zakładce Zacznij tutaj.

Dodatkowo możesz pobrać i wydrukować darmowe materiały dostępne na stronie, czyli aktualny schemat rozszerzania diety oraz e-booka Rozszerzanie diety dla początkujących.

Jeśli chcesz poznać metodę BLW, to zapraszam Cię także na bezpłatny 5-dniowy kurs BLW.

Kiedy już podstawowe informacje masz już przyswojone i wiesz, że posiłek stały na początku rozszerzania diety należy podać po karmieniu mlekiem, a nie zamiast niego. Przeczytałaś, że niemowlakowi nie dodajemy do posiłków cukru, soli oraz miodu. A soki nie powinny służyć zaspokojeniu pragnienia maluszka, możemy przejść do konkretów.

Co wybrać na pierwszy posiłek dla niemowlaka?

Możesz samodzielnie zdecydować, co podasz dziecku w ramach pierwszego stałego posiłku. Większość specjalistów mówi o tym, żeby zacząć od pojedynczych warzyw i stopniowo zapoznawać dziecko z kolejnymi nowymi smakami.

Moim zdaniem, rozszerzanie diety można także zacząć od innych produktów np. kaszy lub owsianki. Dodam jeszcze, że warto skupić się na tym, aby produkty dla maluszka były lokalne i sezonowe. Najlepiej, aby były dobrej jakości np. z ekologicznych upraw.

Z moich obserwacji wynika, że na pierwszy posiłek dla niemowlaka mamy w Polsce najczęściej wybierają:

  • dynię,
  • marchewkę,
  • brokuła,
  • ziemniaka,
  • buraka,
  • kaszę jaglaną,
  • owsiankę,
  • jabłko.

 

Jeśli zdecydowałaś się na tradycyjne rozszerzanie diety, pierwsze posiłki powinny mieć konsystencję gładkiego puree. Aby zblendować ugotowane warzywa na przecier, warto dodać do nich odrobinę przegotowanej wody lub mleka, które maluch spożywa.

Jeśli rozszerzacie dietę metodą BLW, to podawane dziecku produkty powinny być na tyle miękkie, aby dziecko rozgniotło je dziąsłami oraz językiem, a kawałki na tyle długie, aby po chwyceniu rączkę wystawały z niej. Najlepiej kroić je w słupki wielkości swojego palca.

 

Rozszerzanie diety dzień po dniu jadlospis

 

Pierwszy posiłek – ile jedzenia powinno zjeść dziecko?

Najważniejsza zasada rozszerzania diety mówi, że to dziecko decyduje o tym, czy i ile zje. Rodzic natomiast decyduje o tym co i kiedy zaproponuje dziecku do jedzenia.

Oznacza to, że dziecko może całkowicie odmówić jedzenia posiłku. Może też zjeść 1 łyżeczkę przecieru lub wyrzucić kawałki jedzenia z blatu i na tym zakończyć swój posiłek 🙂 Nie należy się nastawiać, że podczas pierwszej próby jedzenia niemowlak z apetytem zje całą przygotowaną porcję (chociaż często tak bywa).

Maluch do tej pory znał tylko mleko, jego smak i konsystencję. Dlatego normalną reakcją jest to, że dziecko na początku nie wie, jak poradzić sobie z nowymi pokarmami. Należy dać mu czas i cierpliwie pozwolić uczyć się jedzenia posiłków innych niż mleko.

Czy przez kilka dni podawać ten sam produkt?

Pierwszy posiłek macie już za sobą. Zastanawiasz się co dalej? Czy przez kilka dni podawać ten sam produkt? Stara szkoła rozszerzania diety mówiła, że należy przez kilka dni podawać dziecku te same warzywo, aby wyłapać ewentualną alergię. Obecnie odchodzi się od tego podejścia.

Zalecane natomiast jest:

  • nie wprowadzać kilku nowych produktów równocześnie,
  • nowe produkty wprowadzać stopniowo, obserwując reakcję dziecka i zaczynając od małych ilości, np. 3-4 łyżeczek,
  • nowości wprowadzać do diety dziecka w godzinach porannych, aby wychwycić ewentualne reakcje alergiczne.

U niemowląt z alergiami lub dzieci, których rodzice mają alergie pokarmowe, należy ostrożniej podchodzić do wprowadzania nowości do diety. Najlepiej przedyskutować to z lekarzem prowadzącym.

 

Rozszerzanie diety dzień po dniu – przykładowy pierwszy tydzień rozszerzania diety (papki)

 

Dzień 1. przecier z dyni

Dzień 2. przecier marchewkowy

Dzień 3. przecier z cukinii

Dzień 4. przecier z cukinii i ziemniaka

Dzień 5. przecier z dyni i marchwi z mięsem z indyka

Dzień 6. posiłek I: owsianka; posiłek II: przecier z cukinii z dodatkiem żółtka

Dzień 7. posiłek I: jaglanka; posiłek II: zupka z marchwi, ziemniaka i brokuła

 

Rozszerzanie diety dzień po dniu – przykładowy pierwszy tydzień rozszerzania diety (BLW)

 

Dzień 1.   gotowane na parze i pokrojone w słupki: dynia, marchewka i ziemniak

Dzień 2.   gotowana na parze i pokrojona w słupki cukinia oraz różyczki brokuła

Dzień 3.   makaron z pesto buraczanym

Dzień 4.   pulpet z indyka z gotowanymi warzywami

Dzień 5.   łosoś z frytkami warzywnymi z piekarnika

Dzień 6.  posiłek I: kulki z kaszy jaglanej z jabłkiem; posiłek II: zupa krem z dyni z soczewicą

Dzień 7.  posiłek I: pieczona owsianka ze śliwką; posiłek II: placuszki warzywne pieczone w piekarniku

 

Rozpiski pokazane powyżej to tylko przykładowy jadłospis dla niemowlaka. Jeśli wolisz ostrożniej wprowadzać produkty do diety dziecka, oczywiście możesz tak zrobić. Ważne jest jednak, aby nie zwlekać zbyt długo z wprowadzeniem do diety dziecka produktów bogatych w żelazo takich jak: mięso, żółtko jaja, kasze, zielone warzywa. Niemowlęta to grupa szczególnie narażona na niedobory żelaza i ich konsekwencje. Około 6 miesiąca życia dziecka kończą się zapasy żelaza zgromadzone w organizmie maluszka podczas życia płodowego. Dlatego tak ważne jest, by w okresie rozszerzania diety proponować dziecku posiłki zawierające żelazo.

 

Jadłospis dla niemowlaka na pierwsze 30 dni rozszerzania diety

Jeśli potrzebujesz gotowej rozpiski posiłków na cały pierwszy miesiąc, sprawdź mój Jadłospis dla niemowlaka na pierwsze 30 dni rozszerzania diety Znajdziesz tam proste, szybkie przepisy na cały miesiąc, uwzględniające wprowadzanie tylko 1 nowego produktu w każdym kolejnym posiłku. Każdy przepis zawiera instrukcję pokazującą jak dany posiłek przygotować w formie przecieru oraz bezpiecznych kawałków do samodzielnego jedzenia przez dziecko.

 

rozszerzanie diety dzień po dniu

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *